Automation - Ett stöd eller substitut för den mänskliga arbetskraften? En studie om tillämpning av automation inom tjänsteföretag
Automation - a support system or substitute for human labor? A study about the impact of automation in service oriented businesses
Abstract
Att digitaliseringen har revolutionerat och transformerat människans sätt att leva samt
kommunicera är ett faktum. Den digitala utvecklingen har även haft stor inverkan på
människans arbetsplats där allt fler arbetsuppgifter har automatiserats som resultat av ett
kraftigt ekonomiskt tryck. Den mänskliga arbetskraften har sedan flera år tillbaka börjat
ersättas av datorer och verksamheter har på så sätt i allt högre grad kunnat eliminera
mänskligt felande samt effektivisera produktion och processer. Listan på fördelar med
automation och digitalisering tycks vara oändliga men på vilken bekostnad sker detta? I
denna rapport studeras en verksamhet som verkar inom en bransch där det gäller att
ständigt hålla jämna steg med utvecklingen för att kunna agera konkurrenskraftigt.
Verksamheten har och kommer fortsätta att påverkas av digitaliseringens och
automatiseringens intåg och ansågs därför vara ett lämpligt studieobjekt för denna
rapport och dess frågeställning: På vilket sätt kan ökad tillämpning av systemmässig
automation påverka ett tjänsteföretag? För att besvara rapportens frågeställning
genomfördes en kvalitativ intervjustudie där lämpliga kandidater från studieobjektet fick
besvara frågor rörande digitaliseringens och automationens påverkan på företaget,
arbetsuppgifter och företagskultur. Resultatet som genererats från intervjuerna jämfördes
därefter mot aktuell forskning och litteratur för att sedan utmynna i en rad slutsatser.
Dessa slutsatser kom sedermera att sörja för studiens diskussion och resultat. Studiens
mest huvudsakliga slutsats var att en lyckad automatisering inte var en fråga om att
ersätta människan utan att komplettera dess kapacitet med datorer. Det kunde dock
konstateras att vissa monotona åtaganden kan på ett fördelaktigt sätt helt automatiseras
av datorer för att på så sätt effektivisera verksamheten. Ledorden för denna studie är
sålunda “symbios” och “komplement”.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
It is a fact that digitalisation have revolutionized and transformed the way humans live
and communicate. The digital development has not only had an impact on peoples’
general lives but also impacted the workspace where more work has been automated
because of the economic benefits. The human workforce has since many years been
replaced by computers and businesses have thru this development been able to secure
processes from human error and create more efficient production. The benefits of
automatization and digitalisation seem to be endless, but to what cost? The report studies
a business within an industry where it is crucial to keep up to be able to compete. The
business has and will continue to be affected by the progress of digitalisation and
automatization and were there selected as a suitable object of study for this report and the
question: In what way could the increased application of system automatization affect a
service oriented business? To answer the main question of the report, several interviews
were conducted with applicable candidates from the business were the candidates got to
answer questions relating to the effects of digitalisation and automatization on the
business, job assignments and the workplace culture. The results of the interviews were
then compared to present research and literature to able to draw several conclusions. The
conclusions were then the subject of this study’s discussion and result. The main
conclusion of this study was that a successful automatization would be a question of
replacing human workforce but to increase its capacity thru the complement of
computers. However, it was concluded that some monotone processes could in a
beneficial way completely be automatized thru computers to make the business more
efficient. The leading word of this study is therefore “symbiosis” and “complement”.
Date
2017-09-05Author
Eriksson Ställvik, Rebecca
Frones, Helena
Keywords
Automation
digitalisering
arbetsetik
tjänsteföretag
effektivisering
personalpåverkan
Series/Report no.
2017:173
Language
swe