dc.contributor.author | Amin, Allan | |
dc.contributor.author | Stanisic, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2017-09-13T13:59:55Z | |
dc.date.available | 2017-09-13T13:59:55Z | |
dc.date.issued | 2017-09-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53713 | |
dc.description | The Swedish School's vision is that in 2022, Sweden will be the best in the world to use the
potential of the digitalization (SKL2, 2017). It has turned out that digital tools themselves do not
introduce any change, but it is only when the digital tools are used with a thoughtful education,
it will result in positive results (Swedish Public Administration, 2016). A general misconception
is that IT usage and the digitalization are referred to the same and that means that IT tools will
remain as a replacement for traditional textbooks (Lantz-Andersson & Säljö, 2014). The purpose
of the study is to understand the difference between the digitalization of the school and the use of
ICT in school, in order to understand how schools today work with their technological
conditions in order to answer: What are the key opportunities and challenges facing the school
in connection with the digitalization? The authors of the study can see that digitalization is a
hard-defined concept that includes IT usage, digital tools, organizational changes and method
development. It is the implementation of the technology that enables organizational changes and
new working methods. The study has identified the selection of tools and information, digital
pedagogy and the teachers continuous learning as three key areas in connection with the
digitalization of the school. Previous research highlighting the challenges is often thin and
described in general terms. | sv |
dc.description.abstract | Den svenska skolans vision är att år 2022 är året Sverige skall vara bäst i världen på att
använda digitaliseringens möjligheter (SKL2, 2017). Det har visat sig att digitala verktyg i sig
inte ingjuter någon förändring, utan det är först när de digitala verktygen används med en
genomtänkt pedagogik som man får positiva resultat (Riksdagsförvaltningen, 2016). En allmän
missuppfattning är att IT-användning och digitalisering refereras till samma sak och det innebär
att IT verktygen förblir en ersättning för de traditionella läroböckerna (Lantz-Andersson &
Säljö, 2014). Syftet med studien är att förstå skillnaden mellan digitaliseringen av skolan och ITanvändningen
i skolan, för att kunna förstå hur skolor idag arbetar med sina teknologiska
förutsättningar för att kunna besvara: Vilka centrala möjligheter och utmaningar möter skolan i
samband med digitaliseringen? Författarna till studien kan se att digitaliseringen är ett
svårdefinierat begrepp som omfattar IT-användning, digitala verktyg, organisationsförändringar
och metodutveckling. Det är implementationen av det teknologiska som möjliggör
organisationsförändringar och nya arbetsmetoder. Studien har identifierat urvalet av verktyg
och information, den digitala pedagogiken och lärarnas lärande som tre centrala områden i
samband med digitaliseringen av skolan. Tidigare forskning som lyfter fram utmaningarna med
digitaliseringen av skolan är ofta tunn och beskriven i generella termer. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2017:050 | sv |
dc.subject | Digitalisering | sv |
dc.subject | Digitala skolor | sv |
dc.subject | Digitaliserad data | sv |
dc.subject | IT-användning | sv |
dc.subject | Digitalisering av skolan | sv |
dc.subject | Digitaliserad undersvisning | sv |
dc.title | Framtidens digitaliserade skola: En Studie av Lärares Möjligheter och Utmaningar | sv |
dc.title.alternative | Framtidens digitaliserade skola: En Studie av Lärares Möjligheter och Utmaningar | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Master theses | eng |