Visa enkel post

dc.contributor.authorAmin, Allan
dc.contributor.authorStanisic, Daniel
dc.date.accessioned2017-09-13T13:59:55Z
dc.date.available2017-09-13T13:59:55Z
dc.date.issued2017-09-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53713
dc.descriptionThe Swedish School's vision is that in 2022, Sweden will be the best in the world to use the potential of the digitalization (SKL2, 2017). It has turned out that digital tools themselves do not introduce any change, but it is only when the digital tools are used with a thoughtful education, it will result in positive results (Swedish Public Administration, 2016). A general misconception is that IT usage and the digitalization are referred to the same and that means that IT tools will remain as a replacement for traditional textbooks (Lantz-Andersson & Säljö, 2014). The purpose of the study is to understand the difference between the digitalization of the school and the use of ICT in school, in order to understand how schools today work with their technological conditions in order to answer: What are the key opportunities and challenges facing the school in connection with the digitalization? The authors of the study can see that digitalization is a hard-defined concept that includes IT usage, digital tools, organizational changes and method development. It is the implementation of the technology that enables organizational changes and new working methods. The study has identified the selection of tools and information, digital pedagogy and the teachers continuous learning as three key areas in connection with the digitalization of the school. Previous research highlighting the challenges is often thin and described in general terms.sv
dc.description.abstractDen svenska skolans vision är att år 2022 är året Sverige skall vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter (SKL2, 2017). Det har visat sig att digitala verktyg i sig inte ingjuter någon förändring, utan det är först när de digitala verktygen används med en genomtänkt pedagogik som man får positiva resultat (Riksdagsförvaltningen, 2016). En allmän missuppfattning är att IT-användning och digitalisering refereras till samma sak och det innebär att IT verktygen förblir en ersättning för de traditionella läroböckerna (Lantz-Andersson & Säljö, 2014). Syftet med studien är att förstå skillnaden mellan digitaliseringen av skolan och ITanvändningen i skolan, för att kunna förstå hur skolor idag arbetar med sina teknologiska förutsättningar för att kunna besvara: Vilka centrala möjligheter och utmaningar möter skolan i samband med digitaliseringen? Författarna till studien kan se att digitaliseringen är ett svårdefinierat begrepp som omfattar IT-användning, digitala verktyg, organisationsförändringar och metodutveckling. Det är implementationen av det teknologiska som möjliggör organisationsförändringar och nya arbetsmetoder. Studien har identifierat urvalet av verktyg och information, den digitala pedagogiken och lärarnas lärande som tre centrala områden i samband med digitaliseringen av skolan. Tidigare forskning som lyfter fram utmaningarna med digitaliseringen av skolan är ofta tunn och beskriven i generella termer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2017:050sv
dc.subjectDigitaliseringsv
dc.subjectDigitala skolorsv
dc.subjectDigitaliserad datasv
dc.subjectIT-användningsv
dc.subjectDigitalisering av skolansv
dc.subjectDigitaliserad undersvisningsv
dc.titleFramtidens digitaliserade skola: En Studie av Lärares Möjligheter och Utmaningarsv
dc.title.alternativeFramtidens digitaliserade skola: En Studie av Lärares Möjligheter och Utmaningarsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeMaster theseseng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post