Show simple item record

dc.contributor.authorBotteri, Alexandra
dc.date.accessioned2017-09-26T14:45:03Z
dc.date.available2017-09-26T14:45:03Z
dc.date.issued2017-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53843
dc.description.abstractSyfte: Syfte med studien var att undersöka hur några förstelärares förutsättningar att driva på utvecklingsarbete och leda utvecklingsarbete på skolan påverkas av det nya uppdraget. Syftet var att titta närmare på förutsättningarna för förstelärare och deras ledarskap att genomföra sitt uppdrag genom ett rektor- och lärarperspektiv. Vilka möjligheter, svårigheter finns det? Teori: I studien har teorier om distribuerat ledarskap och relationellt ledarskap använts. Det relationella ledarskapsperspektivet har många beröringspunkter med distribuerat ledarskap där det finns en nära koppling mellan de två teorierna, där båda teorierna ses som framgångsfaktorer för skolors förbättringsarbete. Metod: För att förstå och komma åt förstelärares, lärares och rektorers uppfattning, tankar och åsikter kring reformen karriärtjänst för lärare har semistrukturerade intervjuer använts. Resultat: Resultaten visar att förstelärarnas förutsättningar såsom samverkan, förtroende, kollegialt lärande och ett tydligt kommunicerat uppdrag gentemot kollegor har betydelse för förstelärarna att genomföra sina uppdrag. Skolornas lokala kultur och organisatoriska strukturer skapas av hur rektorerna och lärare förmedlar sina relationer och roller. Resultatet visar att några förstelärare upplever att de har förutsättningarna och mandat för att uppfylla uppdraget medan andra upplever att de inte har rätt förutsättningar eller mandat från sina kollegor eller rektor att genomföra sitt uppdrag. Resultaten av intervjuerna visar att bristen av samverkan mellan förstelärare och kollegor bidrar till svårigheter för förstelärarna att forma sina roller. Därutöver ligger svårigheten för förstelärarna att lyckas i sina uppdrag i bristen på tydlighet som inte kommuniceras ut till kollegor av rektor eller om uppdraget inte ges någon tydlig struktur i organisationen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesVT17 IPS PDAU63:8sv
dc.subjectförsteläraresv
dc.subjectutvecklingsarbetesv
dc.subjectkarriärsv
dc.subjectdistribuerat ledarskapsv
dc.titleEN KARRIÄRVÄG FÖR LÄRARE Hur blev det?sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record