Visualisera allt med Gestalt Att underlätta avläsning av nätverksdiagram med gestaltprinciper

No Thumbnail Available

Date

2017-09-27

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

För att kunna förmedla data på ett bra sätt är det viktigt att använda effektiva visualiseringar. Ett sätt att visualisera data är med hjälp av diagram. Det är dock inte vanligt att kognitiva begränsningar tas i beaktande när diagram utformas, vilket gör att diagram ofta inte förmedlar information så effektivt som de skulle kunna göra. Ett antal kognitiva principer som kan underlätta avläsning av diagram är gestaltprinciperna. Därför gjordes i denna studie ett experiment med 30 deltagare för att se om tillämpningen av gestaltprinciper kan främja avläsning av nätverksdiagram. Vidare undersöktes om dessa principer kan hjälpa ytterligare då diagrammen är visuellt komplexa och orsakar hög kognitiv belastning. För att undersöka detta mättes svarstiden medan deltagarna utförde ett antal uppgifter gällande fyra olika nätverksdiagram. Resultatet visade att den genomsnittliga svarstiden minskade när gestaltprinciper applicerades på nätverks-diagrammen. Dessutom visade resultatet att svarstiden för uppgifterna minskade än mer när gestaltprinciperna tillämpades på nätverksdiagram som var visuellt komplexa och därmed medförde hög kognitiv belastning. Detta indikerar att avläsning av diagram kan underlättas med hjälp av gestaltprinciper.

Description

In order to communicate data well, it is important to use effective visualizations. One way to visualize data is by means of diagrams. However, the capacity of cognition is not usually taken into account when drawing up charts, which often leads to them not conveying information as efficiently as they could. A set of cognitive principles that can facilitate reading of charts are the Gestalt principles. Therefore, in this study, an experiment of 30 participants was made to see if the application of Gestalt principles could facilitate node-link diagram reading. Further, it was investigated whether these principles can help further if the charts are visually complex and cause high cognitive load. To investigate this, the response time was measured while the participants performed a number of tasks regarding four different node-link diagrams. The result showed that the average response time decreased when Gestalt principles were applied to the node-link diagrams. In addition, the result showed that response time for the tasks decreased further when the Gestalt principles were applied to node-link diagrams that were visually complex and thus resulted in high cognitive load. This indicates that reading of charts can be facilitated using Gestalt principles.

Keywords

estaltprinciper, diagram, visuell komplexitet, kognitiv belastning, Gestalt principles, chart, visual complexity, cognitive load

Citation