• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LÄRGLÄDJENS MÖJLIGHETER I STYRKEDJAN En studie om skolchefers upplevelser av ledarskap

Abstract
Syfte: Mitt syfte är att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv undersöka hur skolchefer upplever ledarskap i en skolorganisation. Vilka upplevelser av påverkansfaktorer synliggörs under kvalitativa intervjuer och hur kan detta förstås i ett vidare perspektiv? Syftet är att synliggöra skolchefers livsvärldar och deras förståelse av ledarskap i en skolorganisation. Vidare är min avsikt att utveckla kunskapen inom utbildningsväsendet om hur ledarskap som fenomenen kan tolkas och upplevas som högre chefer inom en skolorganisation. Teori: Då syftet är att synliggöra skolchefers livsvärldar och deras upplevelse av ledarskap i en skolorganisation har fenomenologisk ansats valt. Valet av fenomenologisk filosofi grundar sig i mitt intresse att undersöka hur ledarskap kan förstås i rollen som skolchef. Metod: Empirin utgår från fem skolchefers upplevelser av ledarskap och deras förståelse av påverkansfaktorer i en skolorganisation. Skolcheferna representerar fem kommuner. Intervjuerna är halvstrukturerade och synliggör hur fenomen kan förstås och upplevas i olika livsvärldar. Analysen har skett med både induktiv och deduktiv metod. Upplevelserna kan ses som en möjlighet att skildra skolchefernas sökande efter bestående essentiella innebörder i sina beskrivningar samt den kontextuella påverkan i framhållna upplevelser. Resultat: Resultatet ger en tydlig indikation på skolchefernas starka drivkraft för organisationens barn, elever och medarbetare. Begrepp som medskapare, förståelse och tillit framhålls som fenomen inom ledarskap. Resultatet visar att skolcheferna upplever goda förutsättningar att påverka och skapa en skolorganisation som utvecklar och utvecklas med sitt uppdrag. Skolchefernas lärande synliggörs genom deras intresse för forskning, nätverk och motiverade medarbetare. Presentationen av resultatet framhålls utifrån ett fenomenorienterat perspektiv, vilket innebär vikten av att betona att fenomenologisk forskning börjar och slutar i den levda erfarenheten. Kategorierna har skapats utifrån ett omsorgsfullt processarbete med att beskriva och lyfta fram skolchefernas genuina upplevelser om vilka essenser i ledarskapet som framträder i skolchefernas livsvärldar.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53877
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_53877_1.pdf (394.3Kb)
Date
2017-09-29
Author
Emanuelsson, Maria
Keywords
skolchefer
ledarskap
styrning
förståelse
Series/Report no.
Master
VT17 IPS PDAU62:9
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV