dc.contributor.author | Bauer, Lisa | |
dc.contributor.author | Rouchiche, Hélène | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T10:03:24Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T10:03:24Z | |
dc.date.issued | 2017-10-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53887 | |
dc.description.abstract | Syfte: Forskning har visat att musik är ett arbetssätt som kan hjälpa inlärningen av ett andraspråk,
ändå verkar det inte ha nått klassrummen i Sverige som en erkänd metod. Denna
studie har undersökt hur lärare arbetar med musik i sin språkundervisning, trots att det
saknas ett reellt stöd. Vi valde att avgränsa oss till att undersöka lärare i ämnet engelska
på högstadiet samt ta reda på om det fanns några specifika metoder vid användandet
och i så fall vilka. Slutligen ville vi se om elevers språkliga kompetens ökade när musik
som metod användes.
Teori: I uppsatsen användes två centrala teorier, nämligen: Krashens (1982) The Affective Filter
som beskriver hur viktigt det är med en positiv läromiljö samt hur elevers
individuella känslor kring musik kan hämma respektive främja inlärningen. Genom
Gardners (1998) teori om att varje elev har sitt egna unika sätt att ta till sig kunskap,
har vi undersökt hur den musikaliska inlärningsstilen kan underlätta inlärningen av ett
andraspråk.
Metod: Genom en kvalitativ metod har fem högstadielärare intervjuats. En pilotstudie gjordes
innan intervjuerna startade för att pröva syftet med intervjufrågorna. Urvalet utfördes
slumpmässigt men med legitimerade lärare samt behörighet i ämnet engelska som kriterier.
Resultat: Resultaten synliggör att de intervjuade lärarna var medvetna om sambandet kring musik
och språk samt att de använder musik som lärometod i hög grad när de lär ut ett andraspråk
så som engelska. De var dessutom övervägande positiva till metoden. Metoder
som användes var populära sånger som genom att sjungas övade uttal, och genom lyssning
ordkunskap och grammatik. Snabbare inlärning beskrevs som en språkförbättring
hos eleverna. Det som även har framgått som en viktig aspekt var musikens förmåga att
skapa en positiv läromiljö för eleverna. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT17 IPS LAU925/7:24 | sv |
dc.subject | musik | sv |
dc.subject | andraspråksinlärning | sv |
dc.subject | engelska | sv |
dc.subject | högstadiet | sv |
dc.title | MUSIKENS BETYDELSE I ANDRASPRÅKSINLÄRNING - EN INTERVJUSTUDIE I HUR LÄRARE PÅ HÖGSTADIET ANVÄNDER MUSIK I SIN ENGELSKUNDERVISNING | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |