IKT I UNDERVISNINGEN - får lärarstudenter den beredskap som krävs?
ICT in education - do pre-service teachers get the demanded readiness?
Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärarstudenter förbereds för att
använda sig av IKT under sin VFU. Dessutom syftar den till att ta reda på var de
skaffar den digitala kompetens som krävs om de inte får den under sin
lärarutbildning. Metoderna som har använts i studien är både kvantitativa (enkätundersökning)
och kvalitativa (intervjuer). Samtliga deltagare i både enkätundersökning och
intervjuer studerar inom olika terminer i sin lärarutbildning. Denna studie
presenterar en förståelse för de utmaningar lärarstudenter möter för att erhålla
digital kompetens, som de upplever att de inte får under sin lärarutbildning. Till
grund för analysen ligger ramverket TPACK som beskrivs som olika
kompetenser inom olika kunskapsområden som integreras och interagerar med
varandra och kan användas för att beskriva viktiga lärarkunskaper. Dessa
kunskapsområden är teknologiska, pedagogiska och ämnesmässiga. Dessutom
baseras enkätundersökningen på TPACK. Den teoretiska inramningen är det
sociokulturella perspektivet som lyfter fram det situerade lärandet och att
lärandet är beroende av olika sammanhang. Fynden indikerar att lärarstudenter inte får den digitala kompetens som krävs
från sin lärarutbildning. Den visar även att lärarstudenters TPACK varierar.
Deras behov sträcker sig från teknologiska kunskaper till behov av en
begreppsapparat, eftersom de saknar ett gemensamt språk för termer och
begrepp inom området, och kunskaper om hur IKT i undervisningen kan kopplas
till pedagogiska aktiviteter. Vidare visar studien att lärarstudenternas
övningsskolor utgör en central aspekt för deras möjligheter att utveckla TPACK.
Resultaten lyfter även fram att för att skapa bättre förutsättningar för
lärarstudenter att erhålla digital kompetens måste lärarutbildningen erbjuda en
tydligare och mer likvärdig utbildning i hur man kan använda sig av IKT i
undervisning för att möta ständigt förändrade lärmiljöer och en snabb
samhällsutveckling.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this thesis is to explore whether student teachers in teacher
education are prepared to use ICT during their pre-service teaching. It also aims
to find out where they acquire the digital competence that is required if they do
not get it during their teacher education.
The methods used in this study are both quantitative (a survey) and qualitative
(interviews). All participants in both the survey and the interviews study within
different semesters in their teacher education. This study gives an understanding
to the challenges teacher students are facing in order to achieve a digital
competence not provided during their teacher education. The fundament of the
analysis is the TPACK framework, which is described as different competencies within different fields of knowledge that both integrate and interact with each
other and can be used to describe important teacher knowledge. These fields of
knowledge consist of technological, pedagogical and content knowledge.
Furthermore the survey is based upon TPACK. The theoretical frame is the
sociocultural perspective which highlights the situative learning and that learning
occurs within different contexts.
Findings indicate that teacher students in teacher education do not acquire the
digital competence that is required from their teacher education. It also shows
that teacher students TPACK vary. Their needs range from technological
knowledge to the need of a conceptual framework, since they lack a common
language for concepts within the area, and knowledge about how ICT in
education connects to pedagogical activities. Furthermore the study shows that
the training schools for teacher students constitute a central aspect for their
possibilities to develop TPACK.
The results also highlight that in order to create better opportunities for teacher
students to achieve digital competence their teacher education must provide a
more distinct and equivalent education concerning how to use ICT in education
to meet constantly changing learning environments and a rapid social
development.
Date
2017-10-03Author
Bahar, Yildiz
Keywords
lärarutbildning
lärarstudenter
teknologi
digital kompetens
TPACK
IKT
teacher education
student teachers
technology
digital competence
Series/Report no.
2017:098
Language
swe