• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitala verktyg i speciallärares matematikundervisning. En webbenkätundersökning.

Abstract
Skolverket presenterade under år 2016 Redovisning av uppdraget att föreslå nationella IT-strategier för skolväsendet. Enligt denna strategi ska alla elever år 2022 ha en adekvat digital kompetens och skolan ska ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen medför. De digitala verktygen ska bidra till att resultaten förbättras och att verksamheten effektiviseras (Skolverket, 2016a). Syfte: Syftet med studien är att undersöka speciallärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen för elever i behov av särskilt stöd. Följande frågeställningar har valts för att uppfylla studiens syfte: Vilka digitala verktyg används vid kommunikation med elever/vårdnadshavare? Vilka digitala verktyg har och använder specialläraren i matematikundervisningen? Påverkar digital teknik elevernas motivation till lärande? Vilken utbildning har/efterfrågar speciallärare om digitala verktyg? Teori: Det sociokulturella perspektivet och TPACK - Technological Pedagogical Content Knowledge var studiens teoretiska utgångspunkt. I det sociokulturella perspektivet sker lärande i samspel med andra människor, och digitala verktyg fungerar som artefakter till stöd för lärande. TPACK är en modell för hur digitala verktyg integreras i undervisningen. Metod: Studien var kvantitativ och insamling av data har skett med hjälp av webbenkät som metod. Webbenkäten utformades med fyra teman, kommunikation, undervisning, motivation och utbildning. Informanterna är utbildade speciallärare med matematikinriktning som har examinerats mellan år 2011–2016 från fyra olika lärosäten. Resultat: Den genomförda studien har visat att speciallärare använder de digitala verktyg som de har tillgång till i sin matematikundervisning. Digitala verktyg används bland annat till färdighetsträning och spel, som digitalt läromedel och för att se inspelade genomgångar och film. Digital kommunikation mellan speciallärare och elev/vårdnadshavare sker via E-post, SMS och lärplattform. Speciallärarn
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53926
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53926_1.pdf (1.487Mb)
Date
2017
Author
Johansson, Maria
Törnkvist, Anne
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV