• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rätten till kommunikation. En studie om övergången mellan gymnasiesärskolan och daglig verksamhet med fokus AKK

Abstract
Abstract Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasiesärskolan och daglig verksamhet samarbetar gällande elevernas kommunikation och deras behov av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) vid övergången mellan verksamheterna. Teori Studien tar sin utgångspunkt ur det sociokulturella perspektivet samt KASAM. De betonar att lärande sker i sociala sammanhang och att det kommunikativa samspelet spelar stor roll för utveckling och lärande. Många personer med intellektuell funktionsnedsättning behöver och har rätt till stöd och hjälpmedel för kommunikation i hem, skola och på arbetsplats. Metod Studien använde en kvalitativ innehållsanalys som forskningsmetod. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med företrädare för personal och ledning på gymnasiesärskolans individuella program, respektive daglig verksamhet, i en medelstor svensk kommun. Intervjuerna transkriberades och innehållet analyserades. Resultat I resultatet för denna studie kan man utläsa att skola och daglig verksamhet har viljan att arbeta med elevernas respektive deltagarnas kommunikation samt alternativ kompletterande kommunikation (AKK), men att förutsättningarna ser olika ut i respektive verksamhet. Resultatet visar på att skolan besitter mer kompetens inom området än daglig verksamhet och anledning till det är att skolan erbjuder resurser i form av tid, ekonomi och utbildningar, vilket inte personal inom daglig verksamhet får i samma utsträckning. Skolan samt daglig verksamhet var överens om att det bör skapas tydliga riktlinjer för hur en övergång verksamheterna emellan ska gå till för att elevens kommunikation ska säkerställas. Även att det bör ske ett samarbete i form av gemensamma kollegiala utbyten kring kommunikation och alternativ kompletterande kommunikation (AKK).
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53927
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53927_1.pdf (1.281Mb)
Date
2017
Author
Albertsson, Joakim
Jansson, Niki
Löwing, Johanna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV