dc.description.abstract | Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Kurs: SPP 610
Nivå: Avancerad nivå
Termin/år: VT 2017
Handledare: Liisa Uusimäki
Examinator: Gunilla Westman Andersson
Kod: VT17-2910-177-SPP610
______________________________________________________________
Nyckelord: Aspergers syndrom, funktionsnedsättning, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, mentor, särskilt pedagogiskt stöd, högskola
Abstract
Syftet med studien är att få en bild av vilka förväntningar och upplevelser studenter med Aspergers syndrom har av mentorsstödet. Syftet besvaras genom följande frågeställningar:
- Vilka möjligheter och svårigheter upplever studenten att mentorsstödet för med sig?
- Vilka förväntningar har studenten på mentorsstödet?
Undersökningen omfattar fem studenter med diagnos Aspergers syndrom som studerar på högskolan och har eller har haft mentorsstöd. Studiens teoretiska ansats grundar sig i livsvärldsfenomenologi. Specialpedagogiska förklaringsmodeller företräds av det kritiska, kompensatoriska- och dilemmaperspektivet enligt Claes Nilholms teori (2005, 2006, 2007). Lärandeteorier representeras av de sociokulturella perspektiven med utgångspunkt från Lev Vygotskijs (1978, 1996, 2000) och Roger Säljös (2000, 2005) teorier.
Genom att ta del av studenternas livsvärldsberättelser i form av halvstrukturerade intervjuer som analyserats och transkriberats utkristalliserades olika teman som sammanställts. Med utgångspunkt från forskning, litteratur samt studiens teorier har syftet och frågeställningarna besvarats.
Studenterna har genom denna studie beskrivit sin livsvärld på lärosätet och karaktäriserat sina unika upplevelser av mentorsstödet. Resultatet visar att studenterna ser såväl möjligheter som svårigheter med mentorsstödet. Studenterna ser högskolan som en ”nystart” och ansöker inte om stöd förrän de måste. Samtliga studenter upplever att de har behov av stöd med struktur och planering. De upplever också svårigheter i situationer som innefattar sociala interaktioner och kommu | sv |