• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor

Abstract
Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. Abstract Syfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan med försenad språkutveckling identifieras och vilka pedagogiska arbetssätt som används för att stödja barns språkutveckling. Frågeställningar som fokuseras är: ● Vilka pedagogiska verktyg använder pedagoger för att identifiera barn i behov av särskilt stöd i sin språkutveckling? ● Vilka pedagogiska arbetssätt använder pedagoger för att språkstimulera barn i behov av särskilt stöd i sin språkutveckling? ● Hur definierar pedagoger begreppet barn i behov av särskilt stöd i sin språkutveckling? Teori: Studien utgår från sociokulturell teori, där centrala elementen i läroprocesserna är språket och kommunikation som sker i relation med andra människor (Dysthe, 2010). Utifrån det sociokulturella perspektivet sker lärandet hela tiden och att det sker i ett samband med andra människor och i olika miljöer (Ahlberg, 2009). I sociokulturell teori handlar det om lärandets villkor och begrepp, där verktyg eller redskap har en stor betydelse i den praktik som studeras (Säljö, 2014). I denna studie fokuseras språkanvändning och kommunikation vilket är viktiga delar inom sociokulturell teori. Metod: Datainsamling i denna kvalitativa studie har skett genom fältstudier, samt fokusgruppintervju med fyra pedagoger på en förskola. Syftet med studien har varit att undersöka språkutvecklande arbetssätt i en förskola genom att intervjua och observera pedagoger i sin verksamhet. Datainsamlingsmetoderna intervju och observation har varit inspirerade av ett etnografiskt tillvägagångssätt (Fangen, 2013). Analysarbete har tagit stöd i den sociokulturella teorin. Mönster har upptäckts och analyserats för att förstå sammanhang mellan teori och praktik ute på förskolan. Resultat: Studiens resultat visar att s
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53932
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53932_1.pdf (993.9Kb)
Date
2017
Author
Larsson, Annika
Sörling Cavrak, Suzana
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV