Show simple item record

dc.contributor.authorCederbom, Johansv
dc.date.accessioned2017-10-04T11:32:54Z
dc.date.available2017-10-04T11:32:54Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53939
dc.description.abstractDenna undersökning syftar till att ta reda på hur gymnasielärare använder problemlösning i sin undervisning och hur de bedömer elevernas kunskaper i problemlösning i ämnet matematik. I denna undersökning har det sociokulturella perspektivet varit den teoretiska utgångspunkten. För att kunna uppnå syftet med denna undersökning har fem kvalitativa intervjuer gjorts med gymnasielärare i Västsverige. Analysen av intervjuerna delades in i sex kategorier om både problemlösning och bedömning. Lärarna poängterar att det är viktigt att ha grundkunskaper inom matematik för att kunna lösa problem och resultatet lyfter fram att formativ bedömning är effektfullt för elevernas utveckling av problemlösningsförmågan. Problemlösning i undervisning kräver en god planering och att ge formativ bedömning till eleverna är tidskrävande. Det händer även att lärare möts av motstånd till formativ bedömning då elever gärna vill ha en summativ bedömning på sina arbeten.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleAtt ställa frågor vid problemlösning -- Bedömning för lärande i matematiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för matematiska vetenskapersv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record