Show simple item record

dc.contributor.authorSegerberg, Tim
dc.date.accessioned2017-10-09T09:23:23Z
dc.date.available2017-10-09T09:23:23Z
dc.date.issued2017-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53962
dc.description.abstractAbstract Examensarbete: 15 hp Kurs: MK1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Temin/år: VT/2017 Handledare: Bengt Johansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 54 Antal ord: 17 360 Nyckelord: Nyhetskonsumtion, verklighetsuppfattning, opinionsbildning, företagsklimat. Syfte: Att undersöka hur nyhetskonsumtion påverkar verklighetsuppfattningar genom att analysera sambandet mellan nyhetskonsumtion och uppfattningen om Sveriges företagsklimat för åren 2001 och 2014. Teori: Medialisering, RAS-modellen, kultivationsteorin. Metod: Teoriprövande statistisk analys. Material: Nationella SOM-undersökningarna från 2001 och 2014. Resultat: Resultaten visar på signifikanta skillnader i hur vissa typer av mediekonsumenter uppfattar Sveriges företagsklimat, men de medietyper där signifikanta skillnader finns skiljer sig åt mellan mättillfällena. Gemensamt för samtliga resultat är att mer frekvent nyhetskonsumtion tenderar att innebära en mer positiv verklighetsuppfattning. Vidare visar resultaten hur andelen som tar del av lite nyheter har ökat vid det andra mättillfället, men att den genomsnittliga uppfattningen har blivit mer samstämmig mellan de grupper som tar del av minst- respektive mest nyheter totalt sett. När effekten av nyhetskonsumtion på verklighetsuppfattningen analyserats genom regressionsanalys, och där vi kontrollerat för ålder, kön, utbildningsnivå, vänster-högerideologi och politiskt intresse, visar resultaten på en positiv effekt vid det första mättillfället. I materialet från 2014 hittar vi emellertid inga signifikanta effekter av nyhetskonsumtion på uppfattningen om Sveriges företagsklimat. Det gäller både när specifika medietyper stått som oberoende variabel och när ett totalmått använts. Ett alternativt test där nyhetskonsumtion via Internet har inkluderats i analysen av materialet från 2014 visar inte heller på någon signifikant effekt på verklighetsuppfattningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesC998sv
dc.titleMedier och den uppfattade verkligheten Hur nyhetskonsumtion påverkar uppfattningen om Sveriges företagsklimatsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record