DEN OVILLIGE LÄSAREN En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv.
Abstract
ABSTRACT
Examensarbete: 15 hp
Titel: Den ovillige läsaren – En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv.
Författare: Jakob Boëthius, Emilia Hjertman
Kurs: MK 1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin: Vårterminen 2017
Handledare: Nicklas Håkansson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 51
Antal ord: 19 942
Syfte: Att undersöka hur ett antal svenska förlag hanterar konflikten mellan pojkars brist på läsning och att pojkars läsmönster riskerar att stärka könsstereotyper.
Teori: Diskursanalys, genusteori, maskulinitetsteori.
Metod: Kvalitativ intervjustudie med diskursanalys.
Material: Analys av transkriberade intervjuer med sju personer, med ansvar för utgivningen av barnlitteratur på svenska förlag.
Huvudresultat: Huvudresultatet visar att förlagen har svårt att på egen hand hantera studiens konflikt, mellan pojkars brist på läsning och att
pojkars läsmönster riskerar att stärka könsstereotyper. De tycks bli tvungna att välja mellan det ena eller det andra: antingen arbeta för ökad läsning för pojkar eller att arbeta mot framställningen av stereotyper i barnlitteratur. Att öka pojkars läsning visar sig ligga på en samhällelig nivå.
Nyckelord:
genus, pojkars brist på läsning, könsstereotyper, barnlitteratur, förlag, diskursanalys, genusteori, intervju.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-10-09Author
Boethius, Jakob
Hjertman, Emilia
Series/Report no.
C1000
Language
swe