Show simple item record

dc.contributor.authorKörling, Malin
dc.contributor.authorNordin, Rebecca
dc.date.accessioned2017-10-09T09:41:20Z
dc.date.available2017-10-09T09:41:20Z
dc.date.issued2017-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53966
dc.description.abstractAbstract Examensarbete: 15 hp Kurs: MK1500 Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT17 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 45 Antal ord: 18 935 Nyckelord: Youtube, reklam, influencer marketing, unga, sponsrat innehåll, trovärdighet, köpbenägenhet. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur unga upplever reklam i form av sponsrade inlägg från influencers på Youtube, samt om de upplever att denna typ av reklam har effekt på deras köpbenägenhet. Teori: Det teoretiska ramverket består av celebrity endorsement, source credibility, parasocial interaktion, tvåstegshypotesen samt consumer culture theory. Metod: Kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Material: Tre fokusgruppsintervjuer med personer som läser första året på gymnasiet. Resultat: Resultatet visar att respondenterna upplever sponsrade inlägg på Youtube som självvald reklam. Detta eftersom det kommersiella innehållet ofta ligger i linje med det övriga, redaktionella, innehållet. Relationen till youtubers varierar mellan respondenterna, vissa ser på den som en vänskapsrelation medan andra ser på youtubers som idoler eller stilikoner. Relationen påverkas dock inte av det sponsrade innehållet. Istället visar de en acceptans för att det är influencers sätt att försörja sig. Vidare leder det sponsrade innehållet inte alltid till direkt konsumtion, men det inspirerar och uppmuntrar till köp.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesC1002sv
dc.title”MAN VILL HELLRE HÄRMA EN PERSON ÄN ETT VARUMÄRKE” En kvalitativ studie om ungas upplevelse av sponsrat innehåll på Youtube.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record