URBANISERINGENS OFFER BERÄTTAR En studie av strategiskt berättande i krympande landsbygdskommuner i Norrlands inland
Abstract
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Vt2017
Handledare: Magnus Fredriksson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 43
Antal ord: 15 605
Nyckelord:
Strategiskt berättande, strategisk kommunikation, deltagarorienterad
kommunikation, landsbygdskommuner, kommuner, rationalitetsprinciper, aktantroller, agentroller, hyckleri
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur kommuner konstruerar berättelser för att
framställa en positiv bild av kommunen, när dess faktiska verklighet framstår som
negativ.
Teori: Blandning av aktantroller (Greimas, 1966), agentroller (Propps, 1968) för att
undersöka berättelsestrukturen, och Boltanski och Thévenots (2006) rationalitetsprinciper för att blottlägga vilka värden som realiseras.
Metod: Kvalitativ innehållsanalys
Material: Kommunala styrdokument innehållandes framtidsvision, nulägesanalys, strategier och målsättningar. Styrdokumenten kallas ofta översikts- och verksamhetsplaner.
Resultat: Resultat och analys visar att kommunerna hanterade de motstridiga kraven främst med hjälp av hyckleri, det vill säga att de åtminstone strävar mot det som anses
önskvärt i samhället, men också genom att skylla ifrån sig på externa och okontrollerbara faktorer. Studien visar också att deltagarorienterad kommunikation har betydelse för den berättelsestruktur och bild som målas upp på ett sätt som konstruerar en mer positiv bild av kommunen, eftersom det gör att invånare
involveras i strävan mot målet samt kan bidra till att andra värden blir får betydelse. Vidare genomsyras kommunikationen av kreativitetens principer och värden men de är alltid underordnade och legitimeras av värden produktionens, ryktbarhetens eller marknadens principer. Med det menas att den kreativiteten
inte har ett värde i sig, utan det används som ett medel för att skapa nya idéer om lösningar på kommunens problem, generera företagsamhet, innovation och konkurrenskraft, bidra till varumärke och image samt uppnå organisationens mål.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-10-09Author
Teglund, Lars
Series/Report no.
C1006
Language
swe