MEDIERNAS RÄVSAX - en studie av bilden av konsumtion i några svenska livsstilsmagasin
Abstract
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Kurs:
Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs
universitet
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Vt 2017
Handledare: Johanna Arnesson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 37
Antal ord: 16 104
Nyckelord: Livsstilsmagasin, konsumtion, framingteori, innehållsanalys
Syfte: Att undersöka hur konsumtion framställs i svenska livsstilsmagasin med avseende på
hur mycket konsumtion behandlas, hur bilden av den ser ut och vilken roll den spelar i
magasinen.
Teori: Framing, teorier om livsstilsjournalistik och representation, Burkes poetiska kategorier
Metod: Kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys
Material: Sju svenska livsstilsmagasin publicerade under 2016 och 2017
Resultat: Mediebilden av konsumtion i magasinen präglas av variation och ambivalens, både
avseende utrymme, huruvida konsumtion behandlas som ett problem, och vilka
konsekvenserna är. För det undersökta materialet gäller att magasinen i stor utsträckning föreslår konsumtion som lösningen på många olika typer av problem, och att konsumtionens problem har sin lösning i konsumtion av andra varor. Individen
antyds kunna lösa en stor del av problemen genom individuella val, medan orsaken till
problemen ofta är ospecificerade. Konsumtion resulterar enligt mediebilden i positiva
känslor kopplade till lycka.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-10-10Author
Svantesson, Johanna
Series/Report no.
C1014
Language
swe