REKOMMENDERAT AV EN VÄN En kvalitativ intervjustudie om hur konsumenter uppfattar influencers i digital marknadsföring
Abstract
Abstract
Examensarbete: 15 hp
Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Vt 2017
Handledare: Mathias Färdigh
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 47 sidor exkl. referenser och bilagor
Antal ord: 18 421 ord exkl. referenser och bilagor
Nyckelord:
Influencer marketing, Influencers, Sociala medier, Instagram, Digital marknadsföring, Förtroende, Trovärdighet
Syfte: Studiens syfte är att undersöka konsumenters syn på influencers och deras
marknadsföring på Instagram. Influencer marketing studeras utifrån ett
konsumentperspektiv där konsumenters uppfattning av fenomenet tolkas och
analyseras. Detta för att möjliggöra en effektivisering av marknadsföringsmetoden
både för företag och influencers som genomför denna typ av marknadsföring.
Teori: Word-of-mouth, Parasocial Interaction, Opinionsledare, Tvåstegshypotesen,
Gestaltningsteorin
Metod: Detta är en litteraturstudie tillsammans med en empirisk undersökning i form av sju
semistrukturerade samtalsintervjuer. Det empiriska materialet har analyserats genom
en kvalitativ dataanalys.
Resultat: Konsumenterna ser på influencer marketing som en effektiv marknadsföringsmetod
som föredras framför företags egen marknadsföring. Enligt konsumenterna bör företag
och influencers prioritera rätt matchning mellan varumärke och influencer, att samarbetena är genuina och inspirerande samt att rätt innehåll passar in i den kontext där det kommuniceras. Detta för att marknadsföringsbudskapet ska uppfattas som så trovärdigt som möjligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-10-10Author
Karlsson, Emil
Series/Report no.
C1015
Language
swe