• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)
  • Högskolepedagogisk skriftserie
  • View Item
  •   Home
  • Gothenburg University Library / Göteborgs universitetsbibliotek
  • Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)
  • Högskolepedagogisk skriftserie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vi är nog inte så mycket sämre nu längre”. Didaktiska konsekvenser av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk.

Abstract
Syftet med detta arbete är att undersöka konsekvenserna för undervisningens praktiska didaktik av erfarna pedagogers byte av undervisningsspråk. Bakgrunden är den förskjutning mot undervisning på engelska som skett i Sverige och många andra europeiska länder. I arbetet sammanfattas en del av den litteratur som behandlar utvecklingen mot Engelska som lingua franca (ELF) inom högskolan, och en koppling görs till de tänkbara didaktiska konsekvenserna av denna utveckling. Intervjuer har genomförts med två erfarna lärare, för att få en bild av deras bild av omställningens följder. Samtidigt som det är väldokumenterat att flexibiliteten och spontaniteten blir mindre och känsligheten i språket lägre vid byte av undervisningsspråk till ett andraspråk, behövs mer interaktion mellan lärare och studenter för att etablera samförstånd i undervisning på engelska. Det står klart att utmaningarna att åstadkomma detta är större på ett andraspråk. Ett sätt mildra denna motsättning, är att använda fler språkliga och didaktiska ”kompensatoriska strategier”. I arbetet diskuteras några av dessa, med slutsatsen att en större medvetenhet hos lärarna om de didaktiska villkoren för undervisning ”på engelska som lingua franca” kan göra stor positiv skillnad i konkreta undervisningssituationer.
Publisher
Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande.
URI
http://hdl.handle.net/2077/54400
Collections
  • Högskolepedagogisk skriftserie
View/Open
henning-mallad-klar.pdf (441.3Kb)
Date
2017-11-13
Author
Henning, Martin
Keywords
engelska som lingua franca
undervisningsspråk
språkkompensatoriska strategier
Publication type
article, other scientific
Series/Report no.
Högskolepedagogisk skriftserie
2017:02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV