• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÅTERERÖVRA VÄRDEN- En aktionsforskningsstudie banar väg för skolans

Abstract
Syfte: Aktionsforskningsstudien syftar till att följa den process som påbörjas när lärarna under fokusgruppsintervjuer tolkar sitt uppdrag och skolans generella uppdrag. Studien försöker synliggöra lärarnas implicita och explicita tankar kring skolans uppdrag (aktion 1). Genom analys av aktion 1 synliggörs ett frirum på Björksskolan som leder till aktion 2, vilken syftar till att söka frirummet. Studiens intresse riktas mot att utforska om det på en Freinetinspirerad skola, Björksskolan finns ett intresse för att utforska frirummet. Aktionsforskningsstudien utforskar ett möjligt frirum för både lärare och elever. Teori: Bergs (2003) teori om ett möjligt frirum vid tolkning av skolans uppdrag i relation till rådande skolkultur används som begrepp för att synliggöra frirummet. Relationella teorier som synliggör hur eleverna ska få framträda som subjekt används. Biesta och Säfströms teorier bidrar med tankar kring en jämställd pedagogik och elevens rätt att träda fram som subjekt, hur hen vill vara. Ljungblads (2016) relationella studie som beskriver lärare som möter elever i nuet visar på möjligheter för lärarna på Björksskolan som beskriver ett bildningsideal och elevens rätt att bli till. Metod: Genom aktionsforskningsansatsen följs den process som startas upp genom aktion 1 som leder fram till aktion 2. Aktion 1 utgörs av fokusgruppsintervjuer med 4-5 lärare i varje lärarlag. Aktion 2 genomförs som gruppdiskussioner i form av brainstorming där lärarna får söka frirummet utifrån ramverket skolans Demokratiska uppdrag, Kunskapsuppdrag och Det kompensatoriska uppdraget. Resultat: Generellt visar resultatet i studien på ett tydligt intresse hos lärarna på Björksskolan för att utnyttja frirummet. Bildningsperspektivet och människoblivandet står i centrum för lärarnas tankar. Därmed synliggörs inte bara ett frirum utan två, lärarnas frirum och elevernas frirum. Lärarnas frirum beskrivs i lärarnas tolkning av uppdraget utifrån ett bildningsperspektiv och skolans värdegrund. Elevens frirum tar sig uttryck i ökade frihetsgrader i Freinets anda genom ämnesintegrerat arbete som också genererar ökad lärartid för elever i behov av stöd. Lärarna drar slutsatsen att ökade frihetsgrader för elever ger mer kunskap än vad läraren avsett. I analysen framträder även kunskapskravens förmågor som möjliga att tolka genom skolans värdegrund. Då framträder andra möjligheter för eleven att framträda som unik person.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54524
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_54524_1.pdf (3.832Mb)
Date
2017-11-28
Author
Killman, Susanne
Keywords
Skolans uppdrag
fokusgrupper
demokratiuppdraget
kunskapsuppdraget
kompensatoriskt uppdrag
Freinet
subjektivitet
bildning
frirum
Series/Report no.
Master
HT17 IPS PDA162:1
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV