• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Kandidatuppsatser /Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Kandidatuppsatser /Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utbildning i demokratins syfte - implikationer och problematik för filosofiundervisning

Abstract
Skolans samhälleliga uppdrag och värdegrund beskrivs i såväl internationella som nationella styrdokument som intimt förknippade med demokrati och mänskliga rättigheter. Eftersom demokratin i sig är ett värdeladdat begrepp så är inte heller den demokratisyn som styrdokument implicit uttrycker neutral utan formuleras utifrån vissa maktpolitiska samt liberal-kommunitaristiska perspektiv på demokratin, samhället och utbildning. Detta perspektiv står i skarp kontrast till andra demokratimodeller och tanken om aktivt medborgarskap samt John Deweys teori om utbildning som social och kommunikativ tillvaro. Enligt den liberal-kommunitaristiska demokratisynen har utbildning dessutom ett tydligt instrumentellt värde, till skillnad från alternativa demokratimodeller. Denna samhällsform, som speglas i aktuella läroplaner, utgör även en dold läroplan för filosofiklassrummet där frågor om ställningstagande och lärarens neutralitet ständigt är relevanta. Liberalkommunitaristiska formuleringar ger ett intryck av neutralitet och allsidighet men riskerar att förbise den sociala kontexten i vilken filosofiundervisning sker. Implikationer av detta belysas av en jämförelse mellan läroplanens formella syn på demokrati och den syn som förespråkas av teoretiker inom pedagogik och filosofididaktik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54583
Collections
  • Kandidatuppsatser /Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
View/Open
Examensarbete (1.481Mb)
Date
2017-12-06
Author
Itäkylä, Riitta
Keywords
demokrati
demokratimodell
utbildning
styrdokument
skolväsendet
John Dewey
filosofiundervisning
filosofilärare
neutralitet
ställningstagande
filosofididaktik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV