Skolbibliotek ger ökad läslust?
Abstract
Abstract
Institution: Litteraturvetenskapliga Institutionen
Författare: Carolina Lidén och Zandra Gustafsson
Titel: Skolbibliotek ger ökad läslust?
__________________________________________________________________
Bakgrund
Som blivande pedagoger förstår vi att det är viktigt att tidigt skapa läslust och lust att
lära, hos eleverna. Vi anser att det är viktigt att eleverna får vistas i miljöer med mycket
böcker, för att de ska få möjligheten att uppleva litteraturen som en naturlig del av livet.
Med tanke på att eleverna vistas i skolan stor del av sin uppväxt, anser vi att skolor bör
ha tillgång till väl fungerande bibliotek, där eleverna kan få hjälp av en
skolbibliotekarie. Då inte alla elever har föräldrar som förebilder vad gäller läsning, och
som inte heller stimulerar och uppmuntrar barnen till läsning, är det viktigt att
pedagoger och skolbibliotekarie lyckas skapa läslust hos eleverna. Om läslusten väcks
bidrar detta förmodligen till att eleverna blir goda läsare och får större möjlighet att
tillägna sig kunskaper i skolans alla ämnen. En faktor som vi tror har betydelse för
elevernas läsutveckling är tillgången till ett väl fungerande skolbibliotek. I vårt arbete
avser vi att göra en jämförande sambandsstudie med 96 elever i åldrarna 9-10 år.
Hälften av eleverna går i en skola med ett väl fungerande skolbibliotek, medan den
andra skolan saknar ett skolbibliotek.
Syfte och frågeställningar
Syftet med examensarbetet är att undersöka om väl fungerande skolbibliotek skapar
läslust och lust att lära, hos elever i åldrarna 9-10 år. Frågorna vi ställer oss är:
• Kan ett väl fungerande skolbibliotek skapa läslust och lust att lära, hos eleverna?
• Vilka ytterligare faktorer är viktiga för att väcka läslust hos eleverna?
Metod och material
Vi har valt att använda metoderna: kvantitativ jämförande sambandsstudie samt
deltagande observation. Vi har även haft samtal med pedagogerna i de respektive
klasserna i samband med enkätundersökningen. Vårt empiriska material har vi inhämtat
i form av enkätundersökning, egna anteckningar från samtal samt från observationer.
Resultat
Vår undersökningsgrupp består av 96 informanter i åldrarna 9-10 år. Den hypotes vi
ställt oss, dvs. att väl fungerande skolbibliotek skapar läslust, kan vi genom vår egen
undersökningsdel varken falsifiera eller verifiera. Någonting som vi i undersökningen
kan observera är att, eleverna på skolan som har ett skolbibliotek och arbetar på ett
undersökande sätt, dvs. att eleverna läser sig till kunskaper i faktaböcker som de själva
inhämtat från skolbiblioteket, har en något bättre läsförståelse. Detta observerade vi
genom att eleverna ställde färre frågor angående enkäten, tog kortare tid på sig att fylla i
enkäten, samt att svaren var generellt utförligare skrivna, i jämförelse med eleverna i
skolan utan skolbibliotek. Vi kan också se att eleverna, i skolan med skolbibliotek, i
större omfattning kan svara på frågan om de har någon favoritbok och på frågan om de
kan tipsa oss om någon bra bok. Detta ser vi som ett tecken på läslust, men huruvida
skolbiblioteket har någon inverkan till läslusten kan vi inte urskilja. Däremot kan vi
genom litteraturbakgrunden se att väl fungerande skolbibliotek kan skapa lust att lära
och läsa, hos eleverna.
Nyckelord: Läslust, läsutveckling, skolbibliotek, läsmiljö och livslångt lärande.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Gustafsson, Zandra
Lidén, Carolina
Keywords
livslångt lärande
läsmiljö
Läslust
läsutveckling
skolbibliotek
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1080-01
Language
swe