”Sagan som grund för lärandet” – en jämförande fallstudie av två förskolors arbete med barnlitteratur och effekten av användandet
Abstract
Abstrakt
Titel: ”Sagan som grund för lärandet” – en jämförande fallstudie av två förskolors arbete med
barnlitteratur och effekten av användandet -
Arbetets art: Examensarbete inom kursen LAU 350
Författare: Linda Andersson & Johanna Axén
Handledare: Ann Boglind
Examinator: Maj Asplund Carlsson
Institution: Litteraturvetenskapliga institutionen
Datum: 2006-05-30
Syfte och frågor
Syftet med vårt arbete är att se hur två förskolor arbetar med barnlitteratur. Syftet är också att
se om barn på en förskola med litteraturprofil är mer språkligt medvetna än barn på en
förskola utan.
• Hur arbetar man med barnlitteratur på de båda förskolorna?
• Hur ser den språkliga medvetenheten ut hos barnen i de två förskolorna?
• Hur kan barnlitteratur bidra till barns läs- och skrivutveckling?
• Hur kan pedagoger hjälpa barn i förskolan att utveckla sin kommunikationsförmåga
med hjälp av barnlitteratur?
• Hur kan pedagogerna i de två förskolorna öka barns självförtroende med hjälp av
barnlitteratur?
Material, metod och analyser
För att nå vårt syfte använder vi oss av intervjuer och observationer som metod. Intervjuerna
är kvalitativt utformade. Frågorna i intervjun handlar bland annat om hur förskolan arbetar
med barnlitteratur. Vi genomförde också ett språktest med sju barn på båda förskolorna för att
se om de är språkligt medvetna.
Resultat
Resultatet visar att de båda förskolorna arbetar med barnlitteratur men inte i lika stor
utsträckning. Den ena förskolan arbetar utifrån en litteraturprofil och utgår ifrån böcker i sin
verksamhet. Den andra förskolan har böcker som de använder men prioriterar dem inte i lika
stor utstäckning. Utifrån språktestet tycker vi oss inte ha sett att barnen på förskolan med
litteraturprofil skulle vara mer språkligt medvetna än barnen på den vanliga förskolan. En
anledning till resultatet kan vara att båda förskolorna arbetar mycket med språket och därför
uppnår flera av språktestets kriterier för språklig medvetenhet. Didaktiska konsekvenser som
vi ser med vår undersökning är att pedagoger bör få en bredare kunskap kring hur man kan
arbeta med barnlitteratur.
Nyckelord: Barnlitteratur, Språklig medvetenhet, Läs- och skrivutveckling, Kommunikation
och Självförtroende.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Andersson, Linda
Axén, Johanna
Keywords
Läs- och skrivutveckling
kommunikation
Barnlitteratur
Språklig medvetenhet
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1080-02
Language
swe