art.description.project | Syftet med festivalen är att lyfta samtida kvinnors situation i Asien, världen och Sverige och att därigenom synliggöra mångkulturella identiteter.
Filmerna speglar olika typer av berättande med rörlig bild och urvalet har gjorts av kvinnliga filmcuratorer och konstnärer bosatta i Sverige, med ursprung i Asien.
Filmfestivalen bjöd in två av festivalens regissörer Koh Hee-young som är baserad i Beijing, med ursprung från Jeju, Sydkorea samt Li Nienhsiu från Taipei, Taiwan.
Såväl inbjudna regissörer som filmcuratorer medverkar i samtal kring frågor om representation, migration/globalisering, könsroller, kulturella skillnader och egenmakt.
Ett program för familjer med japansk pappersteater och papperskonst (origami) arrangerades parallellt med filmer och samtal.
En filmfestival med fokus på den asiatiska diasporan belyser ett ”mellanförskap”, vilket sällan diskuteras i det offentliga samtalet.
”Globala tanter” är en grupp av resande döttrar som vandrat från Asien, mot nya kontinenter och hemländer. Med hjälp av konst, skapar gruppen gemenskap mellan folk från olika grupper i samhället. Genom att skapa tillsammans sker möten mellan människor och deras uttryck. Alltså möjliggörs även ett utbyte av erfarenheter och kunskaper gällande vardagar, hållbarhet, egenmakt, demokrati, kulturarv från olika perspektiv med mera. | sv |