dc.date.accessioned | 2018-01-03T09:47:37Z | |
dc.date.available | 2018-01-03T09:47:37Z | |
dc.date.issued | 2017-02-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/54864 | |
dc.description | Engelsk titel, bildessä utan ord. ISBN: 978-91-983830-0-3 | sv |
dc.subject | Fotografi | sv |
dc.subject | photography | sv |
dc.subject | mörkrum | sv |
dc.subject | darkroom | sv |
dc.subject | bildessä | sv |
dc.subject | artist book | sv |
dc.subject | visual essay | sv |
dc.subject | found photography | sv |
dc.subject | appropriation | sv |
dc.subject | rephotography | sv |
dc.subject | Hausswolff | sv |
dc.title | Passing Through a Darkroom | sv |
dc.type.svep | artistic work | |
dc.contributor.creator | HAUSSWOLFF, ANNIKA VON | |
art.typeOfWork | Artist Book, bildessä, trycksak, publikation | sv |
art.relation.publishedIn | Publikationen offentliggjordes på vernissagen av utställningen REVISION i utställningshallen Tredje våningen i Göteborg, curator: Linda Tedsdotter 3:e Våningen är en konstnärsdriven arena för nutida dans, konst och musik. Här finns scen, utställningshall, dansstudio, dansbibliotek, butik och två danskompanier. 600 kvm i Carnegies gamla sockerbruk vid Göteborgs hamninlopp. 3:e Våningen Sockerbruket 9 414 51 Göteborg Sweden Kontorstelefon: +46 (0)31 - 12 17 71 E-post: info[at]3vaningen.se PUBLIKATIONEN HAR ÄVEN DISTRIBUERATS GENOM BLACKBOOK PUBLICATIONS. Blackbook Publications är en konstnärsdrivet Artist book kollektiv som startades i Göteborg 2009. De publicerar Artist Books av företrädelsevis skandinaviska konstnärer. | sv |
art.description.project | Passing Through a Darkroom är ett fotografiskt projekt i form av en tryckt publikation, en s.k. Artist Book. Bilderna består, med ett undantag, av s.k. found imagery. (Undantaget är fotot på omslaget, silhuetten av en ung flicka med en telefonlur, som jag själv har fotograferat.) Detta innebär att jag har utgått ifrån ett större arkiv av fotografiska bilder som jag har samlat på mig under lång tid. Källorna till dessa bilder är dels privata fotoalbum, sökningar på internet, inköpta bilder / negativ på E-bay samt upphittade bilder på marken. I någon mening kan man kalla innehållet i publikationen för en bildessä. De enda skrivna orden i trycksaken är titeln samt information på sista sidan kring vilket sammanhang som publikationen initierades och presenterades i.
Konstnären Linda Tedsdotter curerade en utställning i Göteborg på projektstället Tredje våningen, våren 2017. Utställningens tema var konsten och konstnärernas ekonomiska förutsättningar ur valfria aspekter och infallsvinklar. Min idé var att genomföra och bekosta min första Artist Book genom att använda mig av det projektbidrag som Tedsdotter utverkat till utställningen. En central aspekt i sammanhanget var att publikationen skulle vara gratis att ta med sig för besökarna på utställningen. På så sätt omsattes produktionsbidraget till en trycksak med konstnärlig verkshöjd som man, till skillnad från i de flesta andra sammanhang, fick ta med sig utan att betala för den. Det annars så viktiga ekonomiska kretsloppet bröts därmed till förmån för en icke-monetär handling, en gåva om man så vill. (Jag noterade dock att det fanns en misstro mot att en Artist Book verkligen kunde vara gratis varför utställningsvakterna fick ”övertala” besökarna att ta med sig publikationen hem.) Efter utställningen REVISION donerade jag ett antal signerade exemplar av publikationen till det ideellt drivna förlaget Blackbook Publications för försäljning där intäkterna oavkortat kom förlaget tillgodo. [se web]
Själva temat i Passing Through a Darkroom kan sägas i någon mån vara självbiografiskt. Utifrån det ovan nämnda arkivet valde jag intuitivt ut bilder som jag tolkade som meningsbärare av en (min) personlig historia. Det krav jag ställer på betraktaren som tar del av bildessän är förmåga till association mellan bilder, former och färger. Fotografierna är i alla händelser realistiska och ”dokumentära” men i kombination med varandra formar de ett abstrakt tolkningsmönster som är på förhand okänt och olika betraktare kommer aldrig att komma till samma slutsats eller förståelse.
Vad är en bildessä? En utbredd uppfattning verkar vara att det är en samling bilder som berättar en historia med eller utan ord. Jag skulle nog vilja påstå att en bildessä på sin höjd kan ha en skriven titel men ingenting textmässigt förklarande utöver det. Överhuvudtaget verkar begreppet ha en större förståelse och bredd när man undersöker det engelska uttrycket visual essay. På internet finns det tutorials kring att skapa en visual essay som uttrycker en långt större självklarhet än då man söker på det svenska begreppet bildessä på internet. En bildessä menar jag ligger närmare det poetiska uttrycket där man behöver (måste) vara aktiv och ha en utvecklad associationsförmåga för att kunna tillgodogöra sig innehållet. Passing Through a Darkroom är min första bildessä och ett erfarenhetsmässigt lyckat projekt / objekt. | sv |
art.description.summary | Passing Through a Darkroom är en självbiografisk bildessä i form av en publikation. En trycksak som kan inordnas i kategorin Artist Book. Bildmaterialet består av fotografiskt material efter sökningar på internet, inköpta bilder / negativ på E-bay, upphittade bilder på marken samt stoff från privata fotoalbum. | sv |
art.description.supportedBy | - Projektmedel till utställningen REVISION, 2017
- GÖTEBORGSTRYCKERIET | sv |
art.relation.uri | https://blackbookpublications.com/#annika-von-hausswolff | sv |
art.relation.uri | http://www.3vaningen.se/revision.html | sv |