IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan
Abstract
Sammanfattning
Arbetets art: Examensarbete 10 poäng inom nya lärarprogrammet
Titel: IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan
Antal sidor: 39 sidor
Författare: Martin Björklund och Andrea Roy
Handledare: Maj Asplund-Carlsson
Examinator: Staffan Thorson
Rapportnummer: VT06-1080-005
Idén till vårt arbete fick vi under vår kurs i Svenska för lärare för tidigare åldrar. I kursen läste
vi om barns språkutveckling, vilket vi kände var något som intresserade oss. Efter att ha tagit
del av olika inlärningsstilar, med och utan datorer kände vi att datorn är något som
pedagogerna ute på skolorna måste använda sig mer av. Vi ville se hur det såg ut på skolorna.
Martin har sedan tidigare läst kurser i ämnet IKT vilket gjorde att det föll naturligt att det var
datorn i undervisningen som vi ville skriva om.
Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur det ser ut med IKT på sex skolor runt
Göteborg. Syftet har även varit att försöka ta reda på hur det såg ut med sex olika pedagogers
IKT-kunskaper.
För att få svar på våra frågor har vi tagit del av en hel del litteratur och artiklar. Vi har varit
ute på sex olika skolor och gjort observationer, och genomfört lärarintervjuer med sex stycken
pedagoger.
Att arbeta med det här ämnet har varit otroligt inspirerande och stimulerande. Det är ett ämne
som vi känner är mycket aktuellt, inte minst med tanke på hur dagens samhälle är utformat.
Vi hoppas och tror att det kommer ske en stor förändring inom en relativt snar framtid. Det
allra bästa vore om lärarstudenterna fick en grundutbildning inom detta område i sin
utbildning. Det skulle ge studenterna en viss kunskap och kanske mod att våga tänja på
gränserna i sin undervisning. Allt handlar om att ta del av ny kunskap och att våga omsätta det
i verkligheten. Man måste våga prova på nya saker för att utvecklas. Det finns många studier
som tar upp hur viktigt det är att använda sig av datorn och andra medier i skolan. Dessa
studier visar också att användandet av datorn stimulerar barns inlärning. Men om datorn i
skolan är ett bra hjälpmedel kommer det sannolikt alltid att råda delade meningar om.
Vi önskar att pedagogerna ute på skolorna ska våga ta till sig IKT som ett hjälpmedel. Man
kan använda datorn som ett komplement i sin traditionella undervisning eller rent av bara
använda datorn. Med hjälp av datorn kan man åstadkomma mycket som kan hjälpa våra barn i
deras inlärning, att det vore dumt att inte våga använda den, anser vi.
Nyckelord: IKT (Information- och kommunikationsteknik), resurser, kompetens och lärande.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Roy, Andrea
Björklund, Martin
Keywords
lärande
IKT
resurser
kompetens
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1080-05
Language
swe