• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan

Abstract
Sammanfattning Arbetets art: Examensarbete 10 poäng inom nya lärarprogrammet Titel: IKT – Va, vad är det? – IKT som ett verktyg i skolan Antal sidor: 39 sidor Författare: Martin Björklund och Andrea Roy Handledare: Maj Asplund-Carlsson Examinator: Staffan Thorson Rapportnummer: VT06-1080-005 Idén till vårt arbete fick vi under vår kurs i Svenska för lärare för tidigare åldrar. I kursen läste vi om barns språkutveckling, vilket vi kände var något som intresserade oss. Efter att ha tagit del av olika inlärningsstilar, med och utan datorer kände vi att datorn är något som pedagogerna ute på skolorna måste använda sig mer av. Vi ville se hur det såg ut på skolorna. Martin har sedan tidigare läst kurser i ämnet IKT vilket gjorde att det föll naturligt att det var datorn i undervisningen som vi ville skriva om. Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur det ser ut med IKT på sex skolor runt Göteborg. Syftet har även varit att försöka ta reda på hur det såg ut med sex olika pedagogers IKT-kunskaper. För att få svar på våra frågor har vi tagit del av en hel del litteratur och artiklar. Vi har varit ute på sex olika skolor och gjort observationer, och genomfört lärarintervjuer med sex stycken pedagoger. Att arbeta med det här ämnet har varit otroligt inspirerande och stimulerande. Det är ett ämne som vi känner är mycket aktuellt, inte minst med tanke på hur dagens samhälle är utformat. Vi hoppas och tror att det kommer ske en stor förändring inom en relativt snar framtid. Det allra bästa vore om lärarstudenterna fick en grundutbildning inom detta område i sin utbildning. Det skulle ge studenterna en viss kunskap och kanske mod att våga tänja på gränserna i sin undervisning. Allt handlar om att ta del av ny kunskap och att våga omsätta det i verkligheten. Man måste våga prova på nya saker för att utvecklas. Det finns många studier som tar upp hur viktigt det är att använda sig av datorn och andra medier i skolan. Dessa studier visar också att användandet av datorn stimulerar barns inlärning. Men om datorn i skolan är ett bra hjälpmedel kommer det sannolikt alltid att råda delade meningar om. Vi önskar att pedagogerna ute på skolorna ska våga ta till sig IKT som ett hjälpmedel. Man kan använda datorn som ett komplement i sin traditionella undervisning eller rent av bara använda datorn. Med hjälp av datorn kan man åstadkomma mycket som kan hjälpa våra barn i deras inlärning, att det vore dumt att inte våga använda den, anser vi. Nyckelord: IKT (Information- och kommunikationsteknik), resurser, kompetens och lärande.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/551
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-1080-05.pdf (269.7Kb)
Date
2006
Author
Roy, Andrea
Björklund, Martin
Keywords
lärande
IKT
resurser
kompetens
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1080-05
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV