Hur hänger läsningen ihop med lösningen? En enkätstudie om elevers tolkning av textuppgifter
How does reading connect with solving? A survey-study of pupils decoding of word problems
Sammanfattning
Detta examensarbete är en kvalitativ enkätsstudie som handlar om hur elever uppfattar och
tolkar matematiska textuppgifter som beskriver subtraktionssituationer. Internationella
jämförelser under 2000-talet visar att svenska elever presterar dåligt i såväl läsförståelse som
matematik. Den här studien syftar till att förstå hur elever tolkar textuppgifter och hur språket
i uppgiften påverkar elevens lösning för att kunna åstadkomma en undervisning som
fokuserar på att utveckla enkodningsförmågan. Frågeställningen som undersöks är hur
eleverna tolkar textuppgifter som beskriver olika subtraktionssituationer. I analysen av datan
har fokus varit på elevernas korrekta enkodning av textuppgifterna och inte på en korrekt
matematisk beräkning. Resultaten pekar dels på att det finns vissa situationer som eleverna
inte självklart tolkar som subtraktionssituationer vilket kan leda till problem, dels på att
eleverna i vissa sammanhang verkar påverkas negativt av signalord i textuppgifterna. De
didaktiska konsekvenserna av resultaten skulle kunna tänkas vara att lärare behöver göra
eleverna medvetna om de olika situationerna som används för att beskriva subtraktion och att
subtraktion inte är synonymt med att ”ta bort”. En annan didaktisk konsekvens som resultaten
leder till är att läraren redan i en tidig ålder behöver ge eleverna hållbara strategier och
fokusera på att utveckla den matematiska läsförståelsen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-02-07Författare
Eriksson, Sara
Nyckelord
matematik, textuppgifter, läsförståelse, subtraktion, subtraktionssituationer
Serie/rapportnr.
HT17-2930-017-L6XA1A
Språk
swe