Unik, precis som alla andra En studie av svenska kommuners arbete med att legitimera och särskilja sig i sin rekryteringskommunikation
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: HT17
Handledare: Magnus Fredriksson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 43 sidor
Antal ord: 16 104 ord exklusive bilagor
Syfte: Syftet är att undersöka hur rekryteringskommunikation hos svenska kommuner
kommer till uttryck. Detta satt i relation till det dilemma som uppstår mellan kraven på likhet som institutionella ramar ställer, och de fördelar som kan uppnås genom att framstå som en unik arbetsgivare.
Teori: Rekryteringskommunikation, legitimitet, särskiljning, retoriska arena
Metod: Metoden utgörs av en kvantitativ innehållsanalys på de argument som svenska
kommuner lyfter fram sig själva i ett rekryteringssammanhang.
Material: Studien baseras på 237 texter där svenska kommuner har beskrivit sig själva och
som har inhämtats på Linkedin.
Resultat: Resultatet visar att många kommuner bedriver kommunikation i ett sammanhang
för rekrytering. Totalt har 145 argument identifierats i den kommunikation som svenska kommuner använder i rekryteringssyfte. Dessa har kunnat kategoriseras enligt fyra teman som gäller: det som individen får, det som förväntas av individen, kommunen som organisation eller kommunen som plats. Inom dessa teman är det
några topp-argument som utgör en stor del av de totala argumenten vilket talar för att kommuner i praktiken inte särskiljer sig markant från varandra. Vi har även kunnat definiera fem olika kommunikationsgrupper, baserat på hur de fyra
temana har använts och placerat kommunerna i följande fem grupper: (1) kommuner som framförallt använder platsargument (2) kommuner som fokuserar på att redogöra för organisationen, (3) kommuner med fokus på både individ och organisation, (4) kommuner som främst använder sig av plats- och organisationsargument samt (5) kommuner som använder sig av av alla teman.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-12Author
Adermalm, Elin
Wetterdal, Fanny
Keywords
Kommunikation, rekryteringskommunikation, kommuner, rekrytering, legitimitet, särskiljning
Series/Report no.
C1023
Language
swe