Show simple item record

dc.contributor.authorSvärd, Clara
dc.date.accessioned2018-02-12T14:18:34Z
dc.date.available2018-02-12T14:18:34Z
dc.date.issued2018-02-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55406
dc.description.abstractUppsats/Examensarbete: 15 hp Program och kurs: Examensarbete i Medie-och kommunikationsvetenskap, MK1500 Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 60 Antal ord: 17 Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka den svenska dagspressens rapportering av hashtag-kampanjen #metoo. Teori: Nyhetsvärdering, dagordningsteorin, gestaltningsteorin. Metod: Kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys. Material: 83 artiklar från Dagens Nyheter (DN) och Svenska Dagbladet (SvD) under mätperioden 22/10 2017 - 29/10 2017. Resultat: Studiens resultat visar att #metoo har fått ett stort utrymme i den svenska dagspressens rapportering, utifrån resultatet av att DN och SvD tillsammans har publicerat 83 artiklar under vald mätperiod. #Metoo har ett stort nyhetsvärde i förhållande till Hvitfelts (1985) nyhetsvärderingskriterier, nästan samtliga nyhetsartiklar innefattas av alla kriterier. #Metoo ramas sedan in å ena sidan av en episodisk gestaltning (episodic) samt en tematisk gestaltning (thematic) enligt Iyengars (1996) gestaltningsanalys.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesC1027sv
dc.subject#metoo, digital activism, hashtag activism, frame, framing, news valuesv
dc.title”TVÅ KORTA ORD: ME TOO” En studie över #metoo:s nyhetsvärde och gestaltning i den svenska dagspressensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record