"Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
Abstract
Abstract
Titel: "Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
Författare: Annika Hansson & Josefine Hellke
Typ av arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: Bibbi Ljungvall, Examinator: Pia Williams
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet
Datum: juni 2006 (Rapportnummer: VT06-2611-02)
________________________________________________________
Syfte
Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger uttrycker sin syn på lek och om vi kan urskilja några skillnader i pedagogernas svar mellan förskola och skola.
Frågeställningar
Vad innebär lek för pedagogerna i vår undersökningsgrupp?
Anser pedagogerna att barn lär genom lek och i så fall hur använder de sig utav leken i sin verksamhet?
Är pedagogerna tillfredsställda över hur de tänker och arbetar kring lek och hur stödjer de sitt arbete gentemot läroplanen?
Anser pedagogerna att det finns någon skillnad på lekens plats och betydelse mellan förskola och skola, och i så fall vilka skillnader?
Metod
Vi har valt en kvantitativ metod i form av enkäter. Vi har vänt oss till pedagoger i förskolan och skolans tidigare år. Vi har delat ut drygt 100 enkäter till fyra skolor och sex förskolor i tre olika kommuner i Västsverige.
Resultat
Utifrån vårt resultat kan vi se att pedagogerna i vår undersökning har en positiv syn på lek i både förskolan och skolan. Samtliga pedagoger i både förskola och skola anser att barn lär genom lek och de beskriver hur de arbetar med lek i sina respektive verksamheter. Alla pedagoger i förskolan och skolan integrerar leken i sin verksamhet. En skillnad vi kan se i resultaten är att förskolans pedagoger är tillfredsställda över hur de tänker och arbetar kring lek. Skolans pedagoger däremot uttrycker överlag ett missnöje, där orsakerna är flera. Alla pedagoger är medvetna om läroplanerna och stödjer sitt arbete gentemot den. Övervägande delen av pedagoger i både förskolan och skolan anser att leken har större plats och betydelse i förskolan än i skolan. Med undantag från några få pedagoger som anser att leken har större plats i förskolan men är lika betydelsefull i skolan.
De didaktiska konsekvenserna av vårt arbete är att få en djupare förståelse för lek och lärande och kunna förmedla denna kunskap till våra blivande kollegor. Vår förhoppning är att förskola och skola ska komma varandra närmare genom att ha ett liknande synsätt på lek och lärande. Enligt oss skulle denna gemensamma grundsyn kunna hjälpa pedagogerna i förskola och skola att närma sig varandra i sin pedagogiska verksamhet.
Nyckelord: Lek, lärande, förskola, skola, pedagog.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Hellke, Josefin
Hansson, Annika
Keywords
pedagog
lek
lärande
förskola
skola
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-02
Language
swe