Pedagogiskt ledarskap i förskolechefers vardag
Abstract
Abstract
Syftet med studien har varit att undersöka vilka arbetsuppgifter förskolechefer utför, hur de ser på
sitt eget arbete och på sitt eget ledarskap. Jag har också undersökt om förskolechefer i privat regi
har liknande arbetsuppgifter som förskolechefer i offentlig regi har eller om dessa skiljer sig åt.
Studien har utgått från förskolechefens perspektiv.
Jag har utgått från tidigare gjord forskning om bland annat organisationsteori, ledarskap, marknad,
chefskap och pedagogiskt ledarskap. I min studie har jag genomfört halvstrukturerade intervjuer
för att få svar på mina frågeställningar. I studien ingick sju förskolechefer. Resultaten visar att
förskolechefer har liknande arbetsuppgifter oavsett om verksamheten drivs i privat eller i offentlig
regi med den skillnad att förskolechefer i privat regi verkar mer kundorienterade.
Det verkar som om det pedagogiska ledarskapet är starkare i teorin än i praktiken. Förskolechefer
anser att de har ett viktigt men psykiskt tungt arbete och synen på det egna ledarskapet går att
koppla till processer, kultur och relationer. Förskolechefer verkar vara duktiga på att kunna växla
mellan olika perspektiv beroende på hur de uppfattar medarbetarnas behov.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2018-03-16Author
Forsstrand, Johan
Keywords
Förskolechef
pedagogiskt ledarskap
förskolemarknad
Series/Report no.
Master
VT14 IPS01 PDAU62
Language
swe