Jag var förstås duktig på att göra mig osynlig. Man lär sig vet du! Berättelser om elevers förlorade skolår, när skolan har misslyckats.
Abstract
Abstract
Syftet med studien är att synliggöra några människors egen syn på sina förutsättningar i skolan då och nu, för att öka förståelsen vad som ligger bakom främst grundskolans misslyckanden. Kontakt med informanterna etablerades ur en elevgrupp som utgjordes av elever som inte full-gjort grundskolan.
Teori: Studiens teoretiska ansats utgår från livsvärldsfenomenologin. I kontrast till det reduktionistiska paradigmet, ryms antagandena i det holistisk-konstruktionistiska paradigmet, varur olika teorier diskuteras/problematiseras utifrån informanternas berättelser: inkludering, dilemma och narrativ teori, vilka samarbetar med syftet att ge ökad förståelse och öka medvetandet om problemet.
Metodologi och metod: Den metodologiska ansatsen för studien är narrativ. Metoden är livsloppsberättelser, med hermeneutisk tolkning och abduktiv analys. Insamlade data: personliga möten med intervjuer och fritt berättande, inspelade, transkriberade och tolkade. Viss styrning för att nå ökad förståelse och medvetande för både informanterna och forskaren, genom frågor som berör skoltiden och viktiga nedslag som inneburit förändringar för informanterna.
Resultat: Informanterna har öppenhjärtigt delgett sina upplevelser. De visar faktorer som direkt påverkat deras svårigheter i skolan. Skolan har brustit i sitt uppdrag på flera punkter och på olika nivåer, såväl individ-, grupp- och skolnivå: identifieringen av att vara annorlunda eller i behov av stöd som främst var stigmatiserande, samt kategoriskt och exkluderande bemötande av lärare, brist på stöttning (både där informanterna visade styrkor och brister), utfrysning, mobbning och frånvaro utan åtföljande handlingsplan. Grundskolorna saknade fungerande rutiner för samverkan och elevhälsa. På övergripande nivå kan ett systematiskt upprätt-hållande av en underordning skönjas, skapad genom utpekande av elevers diagnoser/olikheter.
Uppsatsens betydelse är insikten att genom att lyssna på, vara lyhörd och ha respekt för informante
Degree
Student essay