Show simple item record

dc.contributor.authorLehtonen, Helenasv
dc.contributor.authorHelldin Jerkhag, Mariasv
dc.date.accessioned2018-05-04T12:37:03Z
dc.date.available2018-05-04T12:37:03Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56256
dc.description.abstractAbstract Syfte Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap kring träningsskoleelevers delaktighet då eleverna deltar i grundskolans verksamhet. Därmed vill vi studera hur lärares didaktik, förhållningssätt och arbetsmetoder, främjar elevens delaktighet då denne deltar i grundskolans undervisning. Teori Studien har ett övergripande sociokulturellt perspektiv som grundar sig i att människan lär i samspel med andra vilket genomsyrar samtliga delar av vår studie. Delaktighetsmodellen med de sex aspekterna på delaktighet har använts som analysverktyg när vi tolkat och analyserat vår empiri och vi har även valt att använda oss av de specialpedagogiska perspektiven med det relationella- och kategoriska perspektivet som ytterligare en teoretisk aspekt. Metod Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod där vi har använt oss av ostrukturerade observationer och halvstrukturerade intervjuer för att samla in empiri. De tre informanterna är lärare i grundskolan vilka har en träningsskoleelev som deltar i sin undervisning. Observationerna och intervjuerna har bearbetats/transkriberats till text och har sedan analyserats med hjälp av delaktighetsmodellen samt studiens övriga teoretiska ramverk. Resultat Studiens resultat visar att samtliga lärare använder sig av didaktiska metoder och har ett förhållningssätt som främjar träningsskoleelevens möjlighet till delaktighet. De sex aspekterna på delaktighet framträder i olika grad och på flera olika vis. Lärarna ser eleven som en i gruppen och två av dem arbetar även med gruppuppgifter som stärker elevens tillhörighet. Samtliga lärare använder sig av flera strategier som modellering och kroppsspråk för att skapa en undervisning som är tillgänglig. De nyttjar didaktiska metoder som stimulerar samhandling genom att låta eleverna samhandla i olika konstellationer. Då lärarna ser olikheter som en tillgång främjas erkännande. Trygghet, glädje samt känslan av att lyckas är ledord då samtliga lärare bedriver sin undervisnsv
dc.language.isosvsv
dc.title"Att delta i grundskolan". Lärares didaktiska metoder och främjandet av träningsskoleelevs delaktighet i grundskolans verksamhetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record