dc.description.abstract | Abstract
Titel: ”Det är bara till att försöka hitta olika vägar och att försöka ha is i magen…”
En kvalitativ studie om hur några lärare arbetar med och ser på elevers läs- och skrivutveckling.
Arbetets art: Examensarbete om 10 poäng, LAU 350, Vt 2006
Författare: Andreas Hördegård & Ida Hördegård
Handledare: Anne Backlund
Examinator: Margreth Hill
Antal sidor: 33
Inledning
Samhället idag ställer allt högre krav på individers språkliga förmåga. Samtidigt visar rapporter på att svenska elevers läs- och skrivförmåga försämrats de senaste åren. Det finns idag många olika metoder för att lära elever läsa och skriva. Vi var intresserade av att få en klarare inblick i hur några olika lärare arbetar med detta samt vilka tankar de har kring läs- och skrivutveckling. Detta hoppades vi skulle hjälpa oss i vår kommande roll som blivande lärare.
Syfte & frågeställningar
Syftet med studien var att undersöka hur några lärare arbetar för att utveckla alla elevers läs- och skrivförmåga i grundskolans tidiga år.
• Hur arbetar lärarna med den tidiga läs- och skrivutvecklingen och hur motiverar de sina val?
• Vad anser lärarna vara främjande för möta alla elevers förutsättningar?
Metod
Vi valde att göra en kvalitativ studie med intervjuer samt observationer för att ta reda på vårt syfte och våra frågeställningar. Intervjuerna gjorde vi i grundskolan med klasslärare för år 1-2 med hjälp av bandspelare. Observationerna genomfördes i respektive lärares klass, och hade som främsta syfte att styrka reliabiliteten i intervjuerna. Därefter transkriberade vi intervjuerna och sammanställde vårt resultat.
Resultat
Utifrån vår undersökning kan vi konstatera att de lärare vi intervjuat är eklektiker och håller sig därmed inte till en specifik metod när de arbetar med elevers läs- och skrivutveckling. De grundar exempelvis sina metodval på erfarenheter och litteratur men har svårt att tydliggöra varför de gjort sina specifika val. De anser alla att lust och motivation hos eleverna är grundläggande förutsättningar för god utveckling inom läsning och skrivning, och detta gäller för alla elever, menar de. Vårt resultat visar på att de lärare vi undersökt i stor utsträckning använder sig av arbetssätt som följer aktuell forskning och litteratur om barns behov i läs- och skrivutvecklingen. Vi kunde se skillnader på att vissa lärare hade sitt fokus på den fonologiska medvetenheten medan andra lade större fokus på innehåll och förståelse.
Nyckelord
Grundskolans tidigare år, läs- och skrivinlärning, läs- och skrivförmåga, läslust | eng |