Sagan som pedagogiskt verktyg, - en studie i hur sagan kan användas i undervisningen
Abstract
Abstrakt
Titel: Sagan som pedagogiskt verktyg, - en studie i hur sagan kan användas i undervisningen
Författare: Anna Gemfeldt, Elisabet Haagen och Sara Lindalen
Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng
Handledare: Rune Romhed
Examinator: Anita Franke
Program: Lärarprogrammet
Datum: VT 2006
Syfte: Vårt syfte med arbetet är att ta reda på hur sagan kan användas i en pedagogisk verksamhet för att stärka och lyfta fram individen såväl som gruppen.
Metod: För att undersöka detta har vi förutom litteraturstudier genomfört undervisningsförsök i en förskola och i en förskoleklass. Vi har efter undervisningsförsöken samtalat med gruppernas pedagoger om våra frågeställningar.
Resultat: Sagan har stor potential att kunna användas i bred utsträckning i både förskolan och skolan. Sagan kan hjälpa barnen att utveckla en stabil identitet, främja språkutvecklingen och samspelet.
Nyckelord: Pedagogiskt verktyg, sagan, osynlig, identitetsutveckling, samspel.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Haagen, Elisabet
Lindalen, Sara
Gemfeldt, Anna
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-14
Language
swe