dc.contributor.author | Andersson, Victoria | |
dc.contributor.author | Hallberg, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2018-06-12T09:25:36Z | |
dc.date.available | 2018-06-12T09:25:36Z | |
dc.date.issued | 2018-06-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56603 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: M&A fick redan på 80-talet stort fokus i managementlitteratur då
mer än hälften av alla M&A ansågs vara misslyckade.
Misslyckanden beskrevs då bero på att man tappat fokus på
mänskliga faktorer som påverkar anställdas motivation. Med detta
som bakgrund var det därför intressant att undersöka vilka faktorer
som påverkar motivation samt se hur detta förändras genom alla
steg i M&A-processen – innan, under och efter.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur anställdas motivation
påverkas av M&A samt identifiera om, och i så fall hur,
motivationen förändras innan, under och efter M&A. Detta görs
genom att i varje period undersöka hur man har kommunicerat, hur
personlig identifiering har förändrats samt hur man har integrerat de
två företagen.
5
Metod: En intervjustudie gjordes med hjälp av ett företag inom
it-konsultbranschen som under 2015 genomförde M&A. Initialt
genomfördes en förundersökning i form av en enkät som lämnades
till 5 anställda på olika organisatoriska nivåer i företaget. Enkäten
följdes sedan upp under en intervju där respondenterna fick
möjlighet att utveckla sina svar och ytterligare frågor tillkom för att
förtydliga inför analys. Personerna valdes ut baserat på vilket
företag de arbetade på tidigare för att få åsikter från båda de tidigare
företagen.
Resultat och slutsats: Studien visar att anställdas motivation påverkas av M&A samt att
olika faktorer har olika stor betydelse i de olika stegen av processen.
Studien visar även att man inte kan göra en generalisering och säga
att utfallet av M&A påverkas negativt av sänkt motivation då
utfallet för undersökt företag anses lyckats trots att anställdas
motivation stundtals gått ner under processen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 17-18-19 | sv |
dc.subject | Motivation, Kommunikation, Personlig identifiering, Integrering, Mergers & Acquisitions (M&A) | sv |
dc.title | Hur anställda påverkas av företagsförvärv och sammanslagningar -En studie av hur kommunikation, personlig identifiering och integrering påverkar motivation | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |