Big Data i den digitala matbutiken - En kvalitativ studie om dataanvändning i svensk dagligvaruhandel
Abstract
Dagligvaruhandeln på internet blomstrar och slår årliga försäljningsrekord vilket inneburit att
de svenska handlarna ökat sin närvaro på internet. Den ökade aktiviteten på webben medför
ökad tillgång på stora datamängder, så kallad Big Data. Detta arbete syftar till att beskriva hur
svenska dagligvaruhandlare använder Big Data idag samt vilka möjligheter och utmaningar
det finns inför framtiden. Studien har genomförts med en kvalitativ metod där aktörer inom
svensk dagligvaruhandeln har studerats genom primärdata i form av intervjuer och
sekundärdata i form av podcasts och artiklar. Insamlad data har sedan jämförts med teorier
kring dataanvändning samt med en aktör på den brittiska dagligvarumarknaden. Studien
konstaterar att de svenska dagligvaruhandlarna är i ett tidigt skede angående användandet av
Big Data jämfört med den brittiska, men även att det är ett område studerade aktörer vill
utveckla. Studien indikerar vidare att användningen av Big Data för den svenska marknaden
troligen kommer att röra sig mot ett ökat fokus på optimering och individanpassning. Studien
belyser bland annat Big Data nudges, automatisering och prediktion av efterfrågan som
möjligheter för Big Data i dagligvaruhandeln, och huvudsakliga utmaningar identifieras som
lågt engagemang från ledningen samt brist på kompetens.
Inför framtiden tror vi att företagen bör satsa på att utveckla sitt användande av Big Data men
att det bör ske med en tydlig strategi och ett kritiskt tänkande.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-06-25Author
Agerhäll, Sebastian
Schultz, Christian
Keywords
Dagligvaruhandel, Big Data, Artificiell intelligens, e-handel, maskininlärning
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
17/18:5
Language
swe