• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Big Data i den digitala matbutiken - En kvalitativ studie om dataanvändning i svensk dagligvaruhandel

Abstract
Dagligvaruhandeln på internet blomstrar och slår årliga försäljningsrekord vilket inneburit att de svenska handlarna ökat sin närvaro på internet. Den ökade aktiviteten på webben medför ökad tillgång på stora datamängder, så kallad Big Data. Detta arbete syftar till att beskriva hur svenska dagligvaruhandlare använder Big Data idag samt vilka möjligheter och utmaningar det finns inför framtiden. Studien har genomförts med en kvalitativ metod där aktörer inom svensk dagligvaruhandeln har studerats genom primärdata i form av intervjuer och sekundärdata i form av podcasts och artiklar. Insamlad data har sedan jämförts med teorier kring dataanvändning samt med en aktör på den brittiska dagligvarumarknaden. Studien konstaterar att de svenska dagligvaruhandlarna är i ett tidigt skede angående användandet av Big Data jämfört med den brittiska, men även att det är ett område studerade aktörer vill utveckla. Studien indikerar vidare att användningen av Big Data för den svenska marknaden troligen kommer att röra sig mot ett ökat fokus på optimering och individanpassning. Studien belyser bland annat Big Data nudges, automatisering och prediktion av efterfrågan som möjligheter för Big Data i dagligvaruhandeln, och huvudsakliga utmaningar identifieras som lågt engagemang från ledningen samt brist på kompetens. Inför framtiden tror vi att företagen bör satsa på att utveckla sitt användande av Big Data men att det bör ske med en tydlig strategi och ett kritiskt tänkande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56731
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_56731_1.pdf (453.3Kb)
Date
2018-06-25
Author
Agerhäll, Sebastian
Schultz, Christian
Keywords
Dagligvaruhandel, Big Data, Artificiell intelligens, e-handel, maskininlärning
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
17/18:5
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV