Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Helena
dc.contributor.authorWallin, Anne
dc.date.accessioned2018-06-26T11:07:09Z
dc.date.available2018-06-26T11:07:09Z
dc.date.issued2018-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56752
dc.description.abstractDet gemensamma målet för kollektivtrafikens branschorganisationer är att fördubbla resandet med kollektivtrafiken till år 2020. Det är ett ambitiöst mål eftersom det kräver stor förändring och många nya satsningar. Ett sätt att öka resandet är genom införandet av intervalltrafik. Det innebär att busstrafiken körs enligt satta intervall istället för att följa en tidtabell. Detta sätt att köra buss på ger en bättre upplevelse för resenärer genom bland annat kortare väntetider och bättre komfort. Därigenom kan fler resenärer lockas att åka kollektivt. Denna studie belyser nyttan och problem kopplat till att bedriva intervalltrafik i storstadsmiljö. I teorikapitlet lyfts flertalet studier som pekar på vilka specifika utmaningar som finns och vilka åtgärder som kan vidtas. Genom intervjuer med representanter från operatörer och trafikhuvudmän samt en observationsstudie ges en uppfattning om hur intervalltrafiken fungerar i praktiken. Vår analys är att det finns en förbättringspotential då intervalltrafiken i dagsläget inte fungerar optimalt. Slutsatsen är att mer riktade investeringar kopplat till utvecklingen av intervalltrafiken är nödvändiga för att långsiktigt höja kvaliteten och ta intervalltrafiken till nästa nivå. Det handlar om att nyttja senaste tillgängliga tekniken för att i realtid positionera bussarna och ha koll på antalet resenärer. Vi anser också att systemen som används bör vara bättre integrerade och mer information bör göras tillgänglig för trafikledaren så de kan ta bättre beslut i realtid. Övergången från tidtabell till att implementera intervalltrafik är en stor förändring. Vikten av samarbete och tillit får inte underskattas och samverkan mellan förare och trafikledare är avgörande för fungerande intervalltrafik.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries17/18:7sv
dc.subjectIntervalltrafik, Regularitet, Kollektivtrafik, Hopklumpningar, Bus bunchingsv
dc.titleVad krävs för en fungerande intervalltrafik? - En kartläggning om problem och lösningar för kollektivtrafikoperatörersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record