dc.contributor.author | Johansson, Helena | |
dc.contributor.author | Wallin, Anne | |
dc.date.accessioned | 2018-06-26T11:07:09Z | |
dc.date.available | 2018-06-26T11:07:09Z | |
dc.date.issued | 2018-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56752 | |
dc.description.abstract | Det gemensamma målet för kollektivtrafikens branschorganisationer är att fördubbla resandet
med kollektivtrafiken till år 2020. Det är ett ambitiöst mål eftersom det kräver stor förändring
och många nya satsningar. Ett sätt att öka resandet är genom införandet av intervalltrafik. Det
innebär att busstrafiken körs enligt satta intervall istället för att följa en tidtabell. Detta sätt att
köra buss på ger en bättre upplevelse för resenärer genom bland annat kortare väntetider och
bättre komfort. Därigenom kan fler resenärer lockas att åka kollektivt.
Denna studie belyser nyttan och problem kopplat till att bedriva intervalltrafik i
storstadsmiljö. I teorikapitlet lyfts flertalet studier som pekar på vilka specifika utmaningar
som finns och vilka åtgärder som kan vidtas. Genom intervjuer med representanter från
operatörer och trafikhuvudmän samt en observationsstudie ges en uppfattning om hur
intervalltrafiken fungerar i praktiken. Vår analys är att det finns en förbättringspotential då
intervalltrafiken i dagsläget inte fungerar optimalt.
Slutsatsen är att mer riktade investeringar kopplat till utvecklingen av intervalltrafiken är
nödvändiga för att långsiktigt höja kvaliteten och ta intervalltrafiken till nästa nivå. Det
handlar om att nyttja senaste tillgängliga tekniken för att i realtid positionera bussarna och ha
koll på antalet resenärer. Vi anser också att systemen som används bör vara bättre integrerade
och mer information bör göras tillgänglig för trafikledaren så de kan ta bättre beslut i realtid.
Övergången från tidtabell till att implementera intervalltrafik är en stor förändring. Vikten av
samarbete och tillit får inte underskattas och samverkan mellan förare och trafikledare är
avgörande för fungerande intervalltrafik. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 17/18:7 | sv |
dc.subject | Intervalltrafik, Regularitet, Kollektivtrafik, Hopklumpningar, Bus bunching | sv |
dc.title | Vad krävs för en fungerande intervalltrafik? - En kartläggning om problem och lösningar för kollektivtrafikoperatörer | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |