Show simple item record

dc.contributor.authorSchmitz Jakobsson, Jenny
dc.contributor.authorStolt, Erik
dc.date.accessioned2018-06-26T12:30:15Z
dc.date.available2018-06-26T12:30:15Z
dc.date.issued2018-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56769
dc.description.abstractBakgrund: I allt större utsträckning driver klimatförändringar globala trender som bidrar till förändring av samhällelig, miljömässig och kulturell karaktär. Effekter av globala trender är iakttagbara även på marknaden vilket driver både utbud och efterfrågan på lösningar som möjliggör mer kostnadseffektiva, användarvänliga och hållbara val i relation till dagens utbud av varor och tjänster. Nya affärsmöjligheter och tekniska lösningar kan observeras ända ner på individnivå inom boenden, transporter och matproduktion. Den inriktning inom miljöteknik som har privat slutkonsument som målgrupp benämns ofta consumer cleantech. Företag verksamma inom detta område är ofta nytänkande och arbetar med innovativa processer. En bredare förståelse av dessa företag, de utmaningar de står inför och på vilket sätt de hanterar dessa är av värde för att skapa bättre förutsättningar för företagen att nå sin fulla potential och samtidigt understödja de samhälleliga fördelar som kommer av exempelvis delningsekonomi eller smart matproduktion. Detta är information som vidare kan vara användbart exempelvis för företag som vill etablera sig inom området, inkubatorer och andra instanser som verkar för att bistå företag med relevant stöd och för investerare som önskar förstå företagen. Syfte: Syftet med denna studie är att försöka bättre förstå vilka förmågor hos consumer cleantech-företag som bidragit till hanteringen av en ständigt föränderlig affärsmiljö i samband med uppsats- och/eller den tidiga utvecklingsfasen. Metod: Studien genomfördes på uppdrag av det i Trollhättan förlagda utvecklingscentret Innovatum genom en kvalitativ metod. Semistrukturerade intervjuer har genomförts i insamlandet av det empiriska materialet och sex företag verksamma inom consumer cleantech har intervjuats. En tematisk analys har använts som ett medel för att stärka studien och analysera det empiriska materialet. Resultat och slutsatser: Företag verksamma inom consumer cleantech bär på flera liknande upplevelser av uppstartsfasen. Utmaningar som har identifierats är bland annat att arbetet tar längre tid än planerat, att lagstiftning släpar efter vilket får följder för verksamheten, att det finns svårigheter med att bryta ny mark samt att det är en utmaning att nå kunden. Förmågor som varit av vikt i hanteringen av dessa utmaningar består i uthållighet och förmågan att hålla både lång- och kortsiktiga perspektiv. Viktigt förefaller också att man inom företagen ser möjligheter att i viss mån påverka marknaden och driva förändring i en riktning som är till gagn för det egna företaget.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries17/18:10sv
dc.subjectConsumer Cleantech, dynamiska förmågor, startup, smartup, konsument och hållbarhetsv
dc.titleAtt utmana befintliga idéer med innovativa processer - En studie om consumer cleantech-företags dynamiska förmågor under uppstartens tidiga fasersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record