• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Användarbaserad försäkring i Sverige - En möjlighet att plocka russinen ur kakan (?)

Abstract
Inspired by growing technological advances, this study qualitatively examines the experienced consequences of usage-based insurance (UBI) on the Swedish market for car insurance. Past research has long criticized traditional premium-pricing for not rewarding safe driving, and the asymmetric information that characterizes the industry gives rise to a series of problems e.g. moral hazard and cross-subsidization, where the latter signifies a situation in which low-risk-individuals “pays” for high-risk-individuals since the insurance company cannot separate them from observable (traditional) data. Usage-based insurance applies a technology named telematics, where driving behavior is retrieved on the individual level and then digitally transmitted to the insurance company and acts a basis for the premium calculation. When low risk is given the opportunity to signal her risk to the insurance company, the insurance product should attract all low risk individuals and exhibit a “creamskimming” opportunity where the insurance company with the technology implemented attracts all low risk on the car insurance market. The purpose of this study is to reward the reader with new knowledge on the essential conditions, possibilities and obstacles that insurance companies identify with UBI on the Swedish car insurance market. The literature (i.e. past research) is compiled of an insurance overview with special attention to the Swedish situation, a short summary of asymmetric information and lastly, published research on UBI that maps its recorded and/or theoretical implications. By theoreticality exhibit the possibilities of UBI, we then challenge these prerequisites assumptions in the results and analysis (chapter 4). The primary results present that the respondents do not experience the underlying technology sufficiently sophisticated to be launched on the Swedish car insurance market. In reason of low demand, by contrast of other countries, which is primarily due to general low premium levels, the Swedish consumer’s economic incentives are reduced against the drawback of being monitored and/or changing insurance supplier. The interviewees express the insurance product to offer a “cream-skimming” opportunity, but partly with negative implications on the established insurance portfolio.
Degree
Student essay
Other description
Inspirerade av växande teknologiska möjligheter undersöker den här studien kvalitativt de uppfattade konsekvenserna av användarbaserad försäkring (UBI) på den svenska fordonförsäkringsmarknaden. Litteraturen har länge kritiserat den traditionella premieprissättningen för att inte belöna ett säkert körbeteende, och den asymmetriska informationen som kännetecknar branschen ger upphov till en rad problem såsom moral hazard och korssubventionering, vilket den senare betecknar en situation i vilken lågt riskbenägna individer betalar för högt riskbenägna individer för att försäkringsbolaget inte kan skilja dem åt utifrån observerbara data. Användarbaserad försäkring tillämpar en teknologi benämnd telematik, där kör(beteende)data hämtas hem på individnivå som sedan överförs till försäkringsbolaget och ligger till grund för individens premie. När individer av låg risk för första gången ges möjlighet att signalera sin risk till försäkringsbolaget bör teknologin attrahera lågriskindividen och situationen bör utgöra en ”cream-skimming” möjlighet (alternativt som titeln låter: plocka russinen ur kakan) där försäkringsbolaget med teknologin implementerad kan attrahera den låga risken på en marknad. Syftet med studien är att bidra med ny kunskap om vilka grundförutsättningar, möjligheter och hinder som försäkringsbolag identifierar med användarbaserad försäkring på den svenska försäkringsmarknaden. Studiens litteratur utgörs av en försäkringsöversikt, en kort sammanfattning över asymmetrisk information och sist befintlig forskning på UBI som kartlägger vilka möjligheter och hinder försäkringslösningen innebär. Genom att teoretiskt påvisa fördelarna med UBI utmanar vi sedan de antaganden som görs i resultat och analysen. Lärdomen som kan dras från studien är att respondenterna inte anser teknologin tillräckligt sofistikerad för att lanseras på den svenska marknaden för bilförsäkringar. De anser det inte lika bråttom, till skillnad från många andra europeiska länder, eftersom den svenska konsumenten inte efterfrågar lösningen i samma grad vilket främst beror på allmänt låga premienivåer. En låg premienivå reducerar möjligheten för individen att erhålla ett ekonomiskt incitament gentemot nackdelen att vara övervakad och/eller byta försäkringsleverantör. Uppfattningen ter sig även att UBI representerar en ”cream-skimming” möjlighet, men att den delvis förväntas ha negativa konsekvenser på bolagets verksamhet.
URI
http://hdl.handle.net/2077/56797
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_56797_1.pdf (831.1Kb)
Date
2018-06-27
Author
Silkisberg, Marcus
Bäckehorn-Bozic, Jacob
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
17/18:20
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV