dc.contributor.author | Wroblewska, Dominika | |
dc.contributor.author | Thorsson, Oscar | |
dc.date.accessioned | 2018-06-29T11:37:05Z | |
dc.date.available | 2018-06-29T11:37:05Z | |
dc.date.issued | 2018-06-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56825 | |
dc.description | To go through a digital transformation means that an organization not only needs to
implement new innovative digital initiatives, it also means that they need to make changes in
business processes, routines and customer relationships. Therefore, a digital transformation
means a fundamental change of an organizations business model. As a result of this change,
challenges which are not only hard to predict but also hard to handle after the fact often
appear. Because of this, the aim of the study is to examine which types of challenges an
organization can expect when they want to go through with such a transformation process so
that an organization can use our results as a means of guidance and support.
With the help of a modified version of the FEM-model (Framework for Enterprise
Morphology) along with the help of research studies of the subject we can present the crucial
areas within and around the organization that are most likely to be affected during a digital
transformation. This model and its thematization, together with a case study at a major
Swedish company, which is in a branch that could be considered as conservative, makes it
possible for us to get real examples of the challenges that manifest themselves within
organization-specific areas. Finally we can also present particularly crucial aspects within
each area of the organization that should be given an extra look to avoid the challenges we
present. | sv |
dc.description.abstract | Att genomgå en digital transformation innebär att en organisation inte enbart behöver
implementera nya innovativa digitala initiativ, men att de även behöver genomföra ändringar
i affärsprocesser, rutiner och kundrelationer. En digital transformation innebär alltså en
grundläggande förändring av organisationens affärsmodell. I samband med den här
förändringen följer naturligt utmaningar som är både svåra att förutse och kan vara ännu
svårare att hantera i efterhand. Denna studien har därför syftet att utreda vilka olika typer av
utmaningar som kan uppstå i en organisation vid en digital transformationsprocess för att i
slutändan kunna användas som stöd för en organisation som vill genomgå en sådan
transformation.
Med hjälp av en adaption som gjorts av FEM-modellen (Framework for Enterprise
Morphology) och med hjälp av forskningsstudier om ämnet kan vi i denna uppsats presentera
de kritiska områden av en organisation som allra främst berörs under en digital
transformation. Denna modellen och dess tematiseringar, tillsammans med en fallstudie hos
ett stort svenskt bolag som befinner sig i en bransch som kan klassas som konservativ gör att
vi kunnat få verkliga exempel på utmaningar som förekommer inom organisationsspecifika
områden. Slutligen kan vi även presentera särskilt viktiga aspekter inom varje område till
organisationen som bör ta i beaktning för att undvika utmaningarna vi ger som exempel. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2018:108 | sv |
dc.subject | Digital transformation | sv |
dc.subject | Digitalisering | sv |
dc.subject | Organisatorisk förändring | sv |
dc.subject | Change management | sv |
dc.subject | Utmaningar | sv |
dc.subject | Framework for Enterprise Morphology | sv |
dc.title | Utmaningar vid digital transformation i en konservativ bransch | sv |
dc.title.alternative | Challenges during a digital transformation in a conservative branch | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |