KRITISKA FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR ANVÄNDNING AV SELF-SERVICE BUSINESS INTELLIGENCE
Critical Success Factors for use of Self-Service Business Intelligence
Abstract
För att organisationer ska kunna ta fördelaktiga beslut används ofta Business Intel-ligence (BI) men det är inte utvecklat för att användas av vem som helst. Svårig-heter med användningen av BI ledde till att ett alternativ utvecklades: Self-Service Business Intelligence (SSBI). Användning av SSBI leder till att organisationer spa-rar tid och minskar kostnader, vilket har gjort SSBI till något som många organisat-ioner satsar på. SSBI området saknar studier på hur man lyckas med användningen av SSBI. Vårt syfte med denna studie är att bidra med kunskap om hur SSBI kan användas på rätt sätt. Det gör vi genom att besvara frågan ”Vilka är de kritiska framgångsfaktorerna för användning av Self-Service BI?”. För att ta reda på detta utfördes en kvalitativ studie med två olika datainsamlingsmetoder: En litteraturstu-die av tidigare forskning inom relaterade områden och semistrukturerade intervjuer av SSBI-experter. Litteraturstudien ligger till grund för vårt teoretiska ramverk som baseras på tre olika områden som anses vara relevanta: Technology Acceptance Model, kritiska framgångsfaktorer för BI och rekommendationer för SSBI. Frå-gorna som ställdes till respondenterna baserades på de kritiska framgångsfaktorerna som tagits fram utifrån det teoretiska ramverket. Svaren från respondenterna ställs sedan mot det teoretiska ramverket i en analys. Detta leder till en sammanställning med alla kritiska framgångsfaktorer som utgör studiens huvudsakliga resultat. Sju kritiska framgångsfaktorer identifierades: Användbarhet, användarvänlighet, att se och erhålla nytta, användarens engagemang, gränssnittets betydelse, vikten av för-kunskaper samt vikten av stöd, hjälp och ambassadörskap.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Business Intelligence (BI) is often used by organizations to make beneficial deci-sions but BI is not designed to be used by everyone. Difficulties with the use of BI led to the development of an option: Self-Service Business Intelligence (SSBI). The use of SSBI saves time and reduces cost for organizations which has made many organizations to invest in SSBI. The SSBI area lacks studies on how to suc-ceed in the use of SSBI. The purpose of this study is to provide knowledge about how SSBI can be used properly. We do this by answering the question "What are the critical success factors for using Self-Service BI?". A qualitative study was con-ducted with two different data collection methods: a literature study of earlier re-search in related areas and semistructured interviews of SSBI experts. The litera-ture study formed the basis of our theoretical framework which was based on the three different areas considered relevant from the research question: Technology Acceptance Model, Critical success factors for BI and SSBI recommendations. The questions posed to the respondents were based on the critical success factors de-rived from the theoretical framework. The answers from the respondents were then set against the theoretical framework in the analysis. This resulted in a summary of all the critical success factors that constitute the main outcome of the study. We identified seven critical success factors: perceived usefulness, perceived ease of use, to see and obtain the benefit, user participation, the importance of the inter-face, the importance of prior knowledge as well as the importance of support, help and ambassadorship.
View/ Open
Date
2018-06-29Author
Džeko, Maja
Pozzi, Mariella
Keywords
Kritiska framgångsfaktorer
Business Intelligence
Self-Service
Self-Service BI
Series/Report no.
2018:091
Language
swe