HINDER FÖR VIDAREUTNYTTJANDE AV ÖPPNA DATA Ur ett tjänsteutvecklingsperspektiv
Barriers to re-use of Open Government Data: A service development perspective
Abstract
Det sägs att vidareutnyttjande av öppna data från offentlig myndighet kan resultera
i positiva effekter såsom ökad insyn och ansvarsskyldighet inom offentlig myndighet
samt mer innovativa och effektiva offentliga tjänster. Däremot realiseras inte
någon nytta om öppna data inte vidareutnyttjas och offentlig myndighet behöver
därför göra mer än att bara tillhandahålla data. För att främja vidareutnyttjande av
öppna data behövs insikter i användares behov, samtidigt som de potentiella användarna
är en heterogen grupp, bestående av personer med olika bakgrund, motiv och
som använder sig av olika typer av teknologi.
Med bakgrund i att insikter i användares behov behövs väljer vi att utforska vilka
hinder som upplevs vid vidareutnyttjande av öppna data. Med tanke på användarnas
mångfald väljer vi också att begränsa undersökningen till de hinder som upplevs
av tjänsteutvecklare.
Empiriskt material bygger på fem intervjuer med personer från två olika länder, där
samtliga har erfarenhet av att utveckla tjänster baserade på öppna data. De huvudsakliga
resultaten visar bland annat att krav på datakvalitet varierar mellan projekt,
att interaktion med offentlig myndighet fungerat både bra och dåligt samt att åsikter
om vilken typ av licens som är lämplig skiljer sig.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
It is said that reuse of open government data can result in positive effects like increased
transparency and accountability in the government and additionally more
innovative and effective public services. On the other hand, no benefit is actually
realized if open government data is not re-used and governments therefore need to
do more than just publish data. To foster re-use of open data there is a need for insight
in the users needs. However, the potential users are a heterogenous group
consisting of persons with different backgrounds, motives, and who uses different
types of technology.
In the light of a requirement of insight in the user needs, we choose to explore what
barriers that are encountered while re-using open data. Due to the diversity among
potential users the research is constrained to the barriers that are encountered by
service developers.
The empirical material is based on five interviews with people from two different
countries, where all of them has experience in service development based on open
government data. The main results shows, among other things, that requirements of
data quality varies between projects, that interaction with governments has worked
both good and bad, and that opinions about which type of license that is suitable
varies.
View/ Open
Date
2018-06-29Author
Andersson, Rickard
Mörling, Kristian
Keywords
Öppna data
Public sector information
PSI
tjänsteutveckling
Series/Report no.
2018:095
Language
swe