Show simple item record

dc.contributor.authorKåhlberg, Charlotte
dc.contributor.authorLööf, Cecilia
dc.date.accessioned2006-06-28T12:41:52Z
dc.date.available2006-06-28T12:41:52Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/568
dc.description.abstractAbstract Titel: Vad är lustfyllt lärande? En undersökning om hur några lärare tänker och resonerar kring begreppet lustfyllt lärande Författare: Charlotte Kåhlberg, Cecilia Lööf Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: Staffan Stukát Examinator: Anita Franke Rapportnummer: VT06-2611-17 Syfte Vårt syfte var att försöka reda ut vad begreppet ”lustfyllt lärande” innebär för lärare och hur de tänker om och resonerar kring begreppet samt vad de tror lustfyllt lärande är för deras elever. Vi har fokuserat på följande frågeställningar för att uppnå vårt syfte: • Vad innebär ett lustfyllt lärande för en grupp lärare i grundskolan? • Vad tror lärarna att lustfyllt lärande innebär för deras elever? • Finns det några speciella förutsättningar som främjar lustfyllt lärande? Metod Uppsatsen består av en kvantitativ analys med en kvalitativ metod som komplement. Datainsamlingen har genomförts med hjälp av 16 anonyma, ostrukturerade enkäter samt två, öppna och ostrukturerade intervjuer. Undersökningsgruppen bestod enbart av kvinnor som hade någon typ av lärarutbildning. Åtta utav dem var Montessorilärare. Materialet har bearbetats och analyserats kvalitativt. Resultat Vi fann att lustfyllt lärande är likasinnat med lust att lära. Vi har även upptäckt att både lärarna i vår undersökning samt forskarna är ense om att det behövs goda förutsättningar för att skapa ett lustfyllt lärande. En positiv och tillåtande miljö där eleverna känner sig trygga, accepterade och delaktiga är goda förutsättningar för ett lustfyllt lärande. Som lärare måste man ta vara på elevernas motivation och nyfikenhet till lust att lära. En engagerad och positiv lärare som vågar skratta och bjuda på sig själv, skapar ett öppet och positivt klimat. Vi fann även att det är ett komplext begrepp då det inte finns någon generell definition på vad lustfyllt lärande är, detta innebär att alla har sin egen syn på lustfyllt lärande. Begreppet är också individbundet och upplevs olika för olika personer. Lustfyllt lärande kan inte heller uppstå samtidigt för alla i en och samma situation.eng
dc.format.extent636518 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-17eng
dc.titleVad är lustfyllt lärande? En undersökning om hur några lärare tänker och resonerar kring begreppet lustfyllt lärandeeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record