Show simple item record

dc.contributor.authorEnglund, Linn
dc.contributor.authorNordqvist, Emma
dc.date.accessioned2018-07-04T07:25:48Z
dc.date.available2018-07-04T07:25:48Z
dc.date.issued2018-07-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56976
dc.descriptionDifferent positioning of identical and nearly identical objects has been shown to play a determining role on preferences and therefore decision-making. What position is most preferred during different kinds of situational decision-making has been a long-going discussion and researchers have yet to reach an agreement. Furthermore, it is interesting to see how this can be applied online, not only because of the growth of e-commerce but also because previous research primarily has focused on researching the phenomenon in a physical environment. It is likely that several factors are involved for the decision-maker to form a certain preference. Thus, the purpose of this study was to research the importance of position as a factor for preference, combined with affect heuristic that has been shown to affect preferences through emotions, in order to come closer to an understanding of how these factors affect such situational decision-making as online shopping. It was hypothesized that the results would present a center-stage effect, showing strongest preferences towards centered options. This was tested through a test in survey-format that the participants took on their own personal computers, which was divided into four smaller studies with the purpose of answering different parts of the research question. Null hypothesis testing was conducted by a comparison between the observed preference and the preference that would be expected by chance. The results showed support for the center-stage effect, meanwhile showing that this effect is likely to have a smaller effect than the effect caused by affective tags on options. It is concluded that positioning and affective tags on options impacts decision-making, not only in a physical environment, but also online.sv
dc.description.abstractOlika positioneringar av identiska och nästintill identiska objekt har visats ha en avgörande roll för preferenser och därmed beslutsfattande. Det har länge diskuterats vilken position som är mest prefererad vid olika typer av beslutssituationer och forskare är oeniga. Utöver detta är det även intressant att se hur detta appliceras online, inte minst eftersom e-handeln ständigt ökar, utan också eftersom tidigare forskning endast undersökt fenomenet i fysisk miljö. Flera olika faktorer är sannolikt med och påverkar på olika sätt för att bilda en preferens hos beslutsfattaren. Syftet med denna studie var således att undersöka vikten av position som faktor för preferens, kombinerat med affect heuristic som visats påverka preferenser genom emotioner, för att bättre förstå hur dessa faktorer påverkar beslutssituationer online såsom vid e-handel. Det hypotetiserades att resultatet skulle visa en center-stage effect där centrerade alternativ är starkast prefererade. Detta undersöktes genom ett test i survey-format som deltagarna genomförde på sina egna personliga datorer, som bestod av fyra mindre studier med syfte att svara på olika delar av frågeställningen. Nollhypotesprövning skedde genom jämförelse mellan observerade preferenser och de preferenser som kunde förväntas av slumpen. Resultatet visade stöd för center-stage effect, men talade också för att denna effekt troligtvis är mindre avgörande för beslut än den effekt som uppnås genom affektiva markörer på produkter. Slutsatsen är att positionering av samt affektionsskapande markörer på alternativ spelar roll för beslutsfattande inte bara i fysisk miljö, utan även online.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2018:056sv
dc.subjectCenter-stage effectsv
dc.subjectAffect heuristicsv
dc.subjectpositioneringsv
dc.subjectaffektionsv
dc.subjectbeslutsfattandesv
dc.subjecte-handelsv
dc.subjectpositionspreferensersv
dc.subjectonlinesv
dc.titleCENTER-STAGE EFFECT OCH AFFECT HEURISTIC: VAD MOTIVERAR BESLUT ONLINE? En undersökning om vikten av positionering och affektionsskapande markörer på nästintill identiska alternativsv
dc.title.alternativeCenter-Stage Effect and Affect Heuristic: What Motivates Decision- Making Online? A study of the importance of positioning and affective tags on nearly identical optionssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record