Show simple item record

dc.contributor.authorModigh, Cecilia
dc.contributor.authorDicheva, Mariyana
dc.date.accessioned2018-07-04T07:34:05Z
dc.date.available2018-07-04T07:34:05Z
dc.date.issued2018-07-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/56977
dc.descriptionKontrasterande förutsägelser har gjorts om positiv affekt och humors påverkan på kognitiv bearbetning. Det har hävdats att positivt humör sannolikt kommer att förbättra vissa kognitiva processer, men det finns också bevis som påstår det motsatta. För att undersöka humor och dess inflytande på kognitiv prestation och exekutiv funktion i synnerhet, utformade vi ett ex-periment med två oberoende grupper. Det var 26 deltagare i varje grupp som blev tilldelad nå-gon av följande två tillstånd: exponering för humoristiska stimuli eller kontrollgrupp. I det hu-moristiska tillståndet såg deltagarna på ett fem minuters stand up klipp och därefter gjorde de Strooptestet. Kontrollgruppen gjorde bara Strooptestet. Den beroende variabeln som vi mätte var den tid det tog för varje deltagare att slutföra uppgiften. Sammantaget presterade humor-gruppen bättre än kontrollgruppen. Resultatet stödjer hypotesen att exponering för humorist-iska stimuli skulle underlätta kognitiv prestation och exekutiv funktion i synnerhet. Detta ty-der på att humor är fördelaktigt för kognitiv exekutiv funktion och kan ha någon form av pri-ming effekt.sv
dc.description.abstractContrasting predictions have been made about the impact of positive affect and humor on cognitive processing. It has been argued that positive mood is likely to improve some cogni-tive processes, but there is also evidence that claims the opposite. To investigate the influence of humor on cognitive performance and executive functioning in particular, we designed an experiment with two independent groups. There were 26 participants in each group assigned to either of two conditions: exposure to humorous stimuli or mundane (control). In the humor-ous condition, subjects viewed a five-minute-long stand up comedy clip and they did the Stroop task thereafter. In the mundane condition they only did the stroop task. The dependent variable we measured was the time it took for each participant to complete the task. Overall, the humor group performed better than the control group. The results support the hypothesis that exposure to humorous stimuli would facilitate cognitive performance and executive func-tioning in particular. This suggests that humor is beneficial to cognitive executive functioning and may have some sort of priming effect on it.sv
dc.language.isoengsv
dc.relation.ispartofseries2018:058sv
dc.subjectHumorsv
dc.subjectexecutive functioning,sv
dc.subjectcognitive performancesv
dc.subjectStroop color-word tasksv
dc.subjectincongruity resolutionsv
dc.subjectattentional resourcessv
dc.titleDOES HUMOR WORK? The influence of humor on cognitive executive functionsv
dc.title.alternativeFungerar humor? Humors inflytande på kognitiv exekutiv funktionsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record