dc.contributor.author | Modigh, Cecilia | |
dc.contributor.author | Dicheva, Mariyana | |
dc.date.accessioned | 2018-07-04T07:34:05Z | |
dc.date.available | 2018-07-04T07:34:05Z | |
dc.date.issued | 2018-07-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56977 | |
dc.description | Kontrasterande förutsägelser har gjorts om positiv affekt och humors påverkan på kognitiv bearbetning. Det har hävdats att positivt humör sannolikt kommer att förbättra vissa kognitiva processer, men det finns också bevis som påstår det motsatta. För att undersöka humor och dess inflytande på kognitiv prestation och exekutiv funktion i synnerhet, utformade vi ett ex-periment med två oberoende grupper. Det var 26 deltagare i varje grupp som blev tilldelad nå-gon av följande två tillstånd: exponering för humoristiska stimuli eller kontrollgrupp. I det hu-moristiska tillståndet såg deltagarna på ett fem minuters stand up klipp och därefter gjorde de Strooptestet. Kontrollgruppen gjorde bara Strooptestet. Den beroende variabeln som vi mätte var den tid det tog för varje deltagare att slutföra uppgiften. Sammantaget presterade humor-gruppen bättre än kontrollgruppen. Resultatet stödjer hypotesen att exponering för humorist-iska stimuli skulle underlätta kognitiv prestation och exekutiv funktion i synnerhet. Detta ty-der på att humor är fördelaktigt för kognitiv exekutiv funktion och kan ha någon form av pri-ming effekt. | sv |
dc.description.abstract | Contrasting predictions have been made about the impact of positive affect and humor on cognitive processing. It has been argued that positive mood is likely to improve some cogni-tive processes, but there is also evidence that claims the opposite. To investigate the influence of humor on cognitive performance and executive functioning in particular, we designed an experiment with two independent groups. There were 26 participants in each group assigned to either of two conditions: exposure to humorous stimuli or mundane (control). In the humor-ous condition, subjects viewed a five-minute-long stand up comedy clip and they did the Stroop task thereafter. In the mundane condition they only did the stroop task. The dependent variable we measured was the time it took for each participant to complete the task. Overall, the humor group performed better than the control group. The results support the hypothesis that exposure to humorous stimuli would facilitate cognitive performance and executive func-tioning in particular. This suggests that humor is beneficial to cognitive executive functioning and may have some sort of priming effect on it. | sv |
dc.language.iso | eng | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2018:058 | sv |
dc.subject | Humor | sv |
dc.subject | executive functioning, | sv |
dc.subject | cognitive performance | sv |
dc.subject | Stroop color-word task | sv |
dc.subject | incongruity resolution | sv |
dc.subject | attentional resources | sv |
dc.title | DOES HUMOR WORK? The influence of humor on cognitive executive function | sv |
dc.title.alternative | Fungerar humor? Humors inflytande på kognitiv exekutiv funktion | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |