INNOVATIONSADOPTION INOM ORGANISATIONER Förhållandet mellan adoption av nya IT-system och anställdas attityd till IT-system
Organizational innovation adoption: the relationship between adoption of new in-formation technologies and employees’ attitudes.
Abstract
Tidigare forskning relaterat till innovationsadoption inom organisationer har under-sökt vilken betydelse ett flertal faktorer har för anställdas attityd till innovationer. Förhållandet mellan anställdas upplevda förståelse för syftet med adoption av en innovation och deras attityd till innovationen har enligt vår vetskap förblivit out-forskat. Detta utgör den kunskapslucka som uppsatsen avser fylla, där den innovat-ion som studeras är nya IT-system. Därutöver har de flesta studier inom området utförts i andra delar av världen och studien syftar därför även till att undersöka för-hållandet mellan adoption av IT-system och attityd i den svenska organisationskon-texten.
En surveyundersökning genomfördes med hjälp av ett webbaserat frågeformulär som distribuerades genom bekvämlighetsurval, där antalet respondenter var 272. Resultatet tyder på att det finns en stark, positiv korrelation mellan anställdas upp-levda förståelse för syftet med adoptionen av ett IT-system och deras attityd till IT-systemet. Resultatet visar även att det finns en svag till medelstark korrelation mel-lan upprepad användning av ett IT-system och anställdas attityd till IT-systemet, vilket är i enlighet med tidigare forskning som gjorts i andra länder.
De slutsatser som dras är att det sannolikt går att göra förutsägelser om de anställ-das attityd till ett nytt IT-system utifrån hur väl de har förstått syftet med adoption-en och att tidigare forskning om förhållandet mellan upprepad användning och atti-tyd även tycks gälla inom organisationer i Sverige. Kunskapen kan förhoppningsvis bidra till att främja lyckade adoptionsprocesser, genom att uppmärksamma betydel-sen av att skapa en förståelse hos de anställda för varför adoptionen äger rum.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Previous research within the field of organizational innovation adoption has inves-tigated the effects of several different factors on employees’ attitudes toward new innovations. This paper addresses the research gap that exist, to the best of our knowledge, in the relationship between the employees’ perceived reasons for adopting an innovation and their attitude toward the innovation, more specifically new information technologies. The purpose of this study is also to give an insight into innovation adoption in a Swedish organizational context, since most of the studies in this area of research has been conducted in other parts of the world.
A survey was conducted by distributing a digital questionnaire to a sample of the target population by using convenience sampling, the number of respondents being 272. The results indicate that there is a strong, positive correlation between the em-ployees’ perceived reasons for adopting a new information technology and their attitudes to the information technology in question. Furthermore, there is a weak to moderate correlation between repetitive usage of an information technology system and employees’ attitudes toward that system in Swedish organizations.
Our conclusion is that it is likely to make predictions about the employees’ atti-tudes toward a new information technology from the employees’ perceived reasons for adoption and that conclusions from previous research about the relationship between repetitive usage and attitude is also applicable in the Swedish organiza-tional context. Chances of successful implementations can hopefully be increased by highlighting the importance of explaining reasons for adoption to employees.
View/ Open
Date
2018-07-04Author
Carlsson, Rebecka
Vanky, Martin
Keywords
Innovationsadoption
organisationer
adoption
attityd
implementering
syfte med adoption
Series/Report no.
2018:054
Language
swe