dc.contributor.author | Söderholm Mullaart, Mattias | |
dc.contributor.author | Nilsson, Henrik | |
dc.date.accessioned | 2018-07-04T07:58:22Z | |
dc.date.available | 2018-07-04T07:58:22Z | |
dc.date.issued | 2018-07-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/56982 | |
dc.description | Bus driving is a complex and cognitively challenging task that places high demands on bus drivers' working memory. Pedestrians, traffic lights, timetables, etcetera, must be kept under surveillance for the safe and timely delivery of the vehicle.
Increasing use of "In-Vehicle Information Systems" leads to driver distraction and causes many road accidents. Auditive information processing can affect driving behavior, and lead to poorer situational awareness. The purpose of this study is to provide insights on how bus drivers' driving behavior is affected by auditory traffic information.
At present, traffic management sends traffic information to all buses in circulation, regardless of who is affected by the information. A preliminary study at Västtrafik showed that many drivers experience that many messages are irrelevant to them.
A driver simulation study was conducted at the Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI) with 30 bus drivers to investigate how their driving behavior was affected by listening to traffic information. Speed, lateral position and steering wheel reversal rate (SRR) were measured. Changes in driving behavior indicates increased cognitive workload. By creating different types of traffic information messages, we compared driving behavior between different expressions that were considered potentially problematic to process.
We found a significant difference in the number of SRR between irrelevant traffic information messages and baseline. This indicates that irrelevant messages may increase workload and thus constitute a safety problem. We believe that irrelevant traffic messages require processing in the visuospatial sketchpad, something that could increase workload more than just auditory information processing. | sv |
dc.description.abstract | Att köra buss i kollektivtrafik är en komplex och kognitivt utmanande uppgift som ställer höga krav på bussförares arbetsminne. Medtrafikanter, hastighet, trafikljus, tidtabell etcetera måste ständigt hållas under uppsikt för att kunna framföra fordonet säkert och i tid.
En ökande användning av ”In-Vehicle Information Systems” leder till förardistraktion som orsakar många trafikolyckor på våra vägar. Auditiv informationsbearbetning kan påverka körbeteende, och leda till en sämre situationsmedvetenhet, något som är problematisk i trafiksituationer. Syftet med denna studie är att bidra med insikter om hur bussförares körbeteende påverkas av auditiv trafikstörningsinformation under färd.
I dagsläget skickar bussföretags trafikledning trafikstörningsinformation till samtliga bussar i omlopp, oberoende av vem som berörs av informationen. En förstudie utförd på Västtrafik visade att många förare upplever att majoriteten av de trafikutrop som når dem är irrelevanta för deras busslinje/körsträcka.
En simulatorstudie utfördes på Statens Väg-och Transportforskningsinstitut (VTI) med 30 professionella bussförare för att undersöka hur deras körbeteende påverkas vid exponering för trafikutrop.
Hastighet, lateral position samt antal rattrörelser mättes vid exponering för trafikutrop under färd. Förändring av körbeteende kan indikera en förhöjd arbetsminnesbelastning. Genom att skapa olika typer av trafikutrop kunde vi jämföra körbeteende mellan olika uttryckssätt som ansågs vara potentiellt problematiska att bearbeta.
Vi fann en signifikant skillnad i antal rattrörelser mellan irrelevanta trafikutrop och baselinekörning. Detta indikerar att irrelevanta utrop kan ge upphov till ökad arbetsminnesbelastning och därmed utgöra ett säkerhetsproblem i trafiken. Vi tror att irrelevanta trafikutrop kräver bearbetning i det visuospatiala skissblocket, något som borde belasta arbetsminnet mer än enbart auditiv informationsbearbetning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2018:062 | sv |
dc.subject | Arbetsminnesbelastning | sv |
dc.subject | bussförare | sv |
dc.subject | auditiv sekundäruppgift | sv |
dc.subject | kognition | sv |
dc.subject | körsimulator | sv |
dc.subject | förardistraktion | sv |
dc.subject | körbeteende | sv |
dc.subject | trafikutrop | sv |
dc.subject | radiokommunikation | sv |
dc.subject | Informationssystem i fordon | sv |
dc.title | BUSSFÖRARES KÖRBETEENDE VID EXPONERING FÖR TRAFIKUTROP En simulatorstudie som undersöker effekten av auditiv störningsinformation | sv |
dc.title.alternative | DRIVING BEHAVIOR WHILE LISTENING TO TRAFFIC INFORMATION MESSAGES A driver simulation study that investigates the effect of traffic information on bus drivers | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |