Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Åsa
dc.contributor.authorAlmér, Anette
dc.contributor.authorGranelli, Petra
dc.date.accessioned2006-06-28T12:49:02Z
dc.date.available2006-06-28T12:49:02Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/570
dc.description.abstractAbstract Instutition Arbetets titel Arbetets art Sidantal Författare Handledare Examinator Tidpunkt Rapportnr Sociologiska instutitionen Trygg skola – trygg framtid Grupp, samspel och social utveckling i grundskolans tidigare åldrar Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet på lärarutbildningen, vid Göteborgs Universitet 44 Anette Almér, Petra Granelli & Åsa Johansson Staffan Stukát Åsa Mäkitalo Vårterminen 2006 VT-2611-20 Syfte Vårt syfte var att ta reda på hur ett positivt klassrumsklimat kan byggas upp det första skolåret för att skapa en grogrund som kan följa klassen och eleverna under kommande år. Vi ville även ta reda på vad klassrumsklimatet (den psykosociala miljön) hade för påverkan på elevens sociala utveckling. Detta tog vi reda på genom att intervjua erfarna lärare om hur de organiserar skolstarten, hur de resonerar kring elevers samspel och sociala utveckling, hur de ser på sin roll som ledare och huruvida de upplever styrdokumentens mål och riktlinjer realiserbara i praktiken. Frågeställningar Hur skapas ett positivt klassrumsklimat? Är skolstarten viktig vid skapandet av ett positivt klassrumsklimat? Vilken betydelse har lärarens roll och förhållningssätt? Vilken betydelse har gruppsammansättningen i klassen? Påverkar klassrumsklimatet elevens självkänsla och vice versa? Påverkar självkänslan lärandet? Metod Vi har i denna studie använt oss av halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med sex lärare som arbetar i grundskolans tidigare åldrar. Kriterierna var att lärarna skulle ha minst 10 års yrkeserfarenhet av arbete i år 1 till 3. Efter genomförandet av intervjuerna skrev vi ner det som var mest intressant utefter det vi efterfrågade. Resultat För att skapa ett positivt klassrumsklimat och främja utvecklandet av elevens sociala färdigheter är det viktigt att läraren är en god förebild, detta visar både litteraturen och intervjuresultatet. Eleverna kan i sin tur vara goda förebilder för varandra. Genom att eleverna befinner sig i en trygg miljö där de känner gemenskap främjas lärandet och den personliga utvecklingen. Detta är viktigt redan från skolstart då grunden för den fortsatta utvecklingen läggs. Att lära eleverna att ta hjälp av och hjälpa varandra, att samarbeta, motverkar konkurrenssituationer som kan leda till konflikter och ett negativt klimat i klassen. Betydelse för läraryrket Denna undersökning kan ge lärare, och alla som arbetar med elever i skolan, en insikt i hur viktig den psykosociala miljön runt eleven är och vilken betydelse lärarens roll har i skapandet av denna miljö. Genom att visa tillit, lyssna på eleverna, ha en positiv inställning och vara en förebild kan en trygg atmosfär byggas upp. En stadig grund från början, från skolstart, ger en grogrund som påverkar undervisningen och elevernas utveckling i positiv riktning. Nyckelord Gruppåverkan, Samspel, Självkänsla, Social kompetens, Tryggheteng
dc.format.extent557365 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-20eng
dc.subjectSocial kompetenseng
dc.subjectSamspeleng
dc.subjectGruppåverkaneng
dc.subjectSjälvkänslaeng
dc.subjectTryggheteng
dc.titleTrygg skola – trygg framtideng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post