”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass
Abstract
Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01
Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklass
Författare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor
Termin och år: VT2018
Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Handledare: Jan Eriksson
Examinator: Marita Rhedin
Rapportnummer: VT18-1120-01
Nyckelord: Överinskolning, förskoleklass, förskola, NPF,
Med utgångspunkt i att förskoleklassen nu blir en obligatorisk del i skolplikten, samt vikten i att tidigt identifiera och bemöta barn i behov av särskilt stöd med insatser för främjat lärande, har vi frågat oss hur överinskolningen av barn från förskola till förskoleklass ser ut.
Det framgår i styrdokumenten för de båda verksamheterna att det ska läggas ett extra fokus på barn i behov av särskilt stöd i samband med överlämning till förskoleklass för att övergången ska vara så odramatisk för barnen som möjligt. Här har såväl avlämnande förskollärare/barnskötare i förskola som mottagande lärare i förskoleklass/barnskötare i förskoleklass ett ansvar för att formulera sig sakligt om behoven och stödet. Vi valde att fokusera på upplevelsen hos lärare i förskoleklass och har genom semistrukturerade intervjuer gjort en fenomenografisk undersökning.
Resultatet pekar på stora variationer i hur det ser ut i de undersökta kommunerna. Hos en av informanterna pågår det nu ett utvecklingsarbete på området efter stort mått godtycklighet i överlämnandet medan det hos en annan informant förekommer såväl pedagogbesök i förskolan och barnbesök i förskoleklassen, samt överlämningssamtal i samverkan mellan de båda verksamheterna och vårdnadshavare.
Degree
Student essay